Sådan ser udviklingen for fysiske medier vs. streaming ud i USA (kilde: The Register).
Dovenskaben længe leve. Det synes at være mottoet i USA og Storbritannien, hvor den lette streaming-løsning, hvor man slipper for at rejse sig fra sofaen for at sætte en skive i sin afspiller, nu har overhalet de fysiske medier.
En ny undersøgelse fra analysefirmaet IHS Screen Digest i USA viser med al tydelighed, at folk elsker at streame film. I USA, hvor markedet tidligere var domineret af tjenesten Netflix, er der nu kommet langt flere spillere på banen, herunder Amazon, Facebook og Blockbuster, og det kan ses på antallet af film, der streames via nettet. Det skriver The Register.
Det store hop er sket i overgangen fra 2011 til i år. I 2012 vil filmfans ifølge IHS’ tal (se ovenstående billede) foretage ca. 3,5 milliarder købs- eller leje-transaktioner for at streame film, mod lidt over 2,5 milliarder køb eller leje af film på fysiske medier som DVD og Blu-ray. På to år er streamingmarkedet eksploderet, for i 2010 var antallet af købs/leje-transaktioner for streaming blot lige under en halv milliard.
IHS forventer, at streamingmarkedet kommer til at boome frem mod 2016, hvor det vil ramme næsten 5 milliarder transaktioner i USA alene. Der gemmer sig dog en anden overraskelse i undersøgelsen, nemlig at de fysiske skiver ikke forsvinder, men falder lidt og derefter stabiliserer sig på lige over to milliarder transaktioner frem mod 2016.
I Storbritannien kunne Europas svar på Netflix, det Amazon-ejede Lovefilm, for nylig rapportere, at deres medlemmer i februar streamede flere film end de bestilte via posten. Ligesom Netflix startede Lovefilm som en post-tjeneste, hvilket den stadig fungerer som – også i Danmark. I Danmark har Lovefilm også lanceret en streaming-tjeneste, der dog endnu ikke kan tilbyde film fra de store Hollywood-studier, og som derfor endnu ikke har set samme udvikling som i Storbritannien.