De er to af de mest populære apps i iOS-universet. Og nu slår de pjalterne sammen. Instagram og Hipstamatic kan dermed komme til at dominere billed-delings-markedet på iPhones og iPads.
Det er voldsomt populært at tage et billede med sin iPhone, putte et eller andet sjovt filter på og så smide det op på Facebook. Som ofte sker det dog via en tredjeparts-applikation i form af enten Instagram eller Hipstamatic. Nu slår de to apps pjalterne sammen.
Hipstamatic blev især populær, fordi appen er i stand til at få dine digitale billeder til at se ud som om, de enten blev taget med et kamera fra da kongen var knægt, eller har ligget i solen i et par årtier og er blevet såvel mørnede som misfarvede. Instagrams filtre er ikke helt lige så populære, til gengæld er Instagram enormt stærk på den sociale side. Instagram har – ud over sit eget sociale netværk til deling af billeder – en nemmere proces, når man skal lægge billeder ud på Facebook eller tweete dem.
For at udnytte hinandens styrker, går de to apps nu i samarbejde, sådan at man kan dele sine Hipstamatic-billeder med Instagram-universet. Det er første gang, Instagram åbner op for et partnerskab. Det sker formentlig i erkendelsen af, at giganter som Apple, Google og Microsoft vil forsøge at erobre en del af de to app-producenters marked ved at lancere deres egne, lignende funktioner, bygget ind i deres mobile styresystemer.