Kilde: IFPI/The Register
Det kan godt være, at CD-butikkerne lukker på stribe eller begynder at sælge spil og film i stedet. Det kan godt være, at Spotify og iTunes totalt overtager verdensherredømmet for musik. Men CD’en nægter at dø. Og vinylskiver sælger som varmt brød.
CD’en blev for mere end ti år siden erklæret stendød, da først Napster og KaZaA gav folk muligheden for at erhverve sig musik på en nem måde, og siden kom lovlige alternativer som iTunes til og lagde den sidste pind til CD’ens ligkiste. CD-butikker begyndte at lukke på stribe og musikbranchen skreg “krise”, indtil der begyndte at komme penge ind via streaming og download for alvor.
Men CD’en nægter åbenbart at dø. I følge IFPI – den international sammenslutning af pladeselskaber – sælges der stadig CD’er i et ret stort omfang, skriver The Register. Faktisk udgør salg af musik på fysiske medier op mod to tredjedele af det samlede musiksalg i verden, som det kan ses på ovenstående graf.
Det skal dog nævnes, at en stor del af det fysiske musiksalg sker på vinyl. LP’en har virkelig fået et comeback, som det kan ses af nedenstående graf. Her kan man se, at der i 2011 blev solgt for cirka 120 millioner dollar vinylskiver på verdensplan. Det er ca. 12 procent af det samlede musiksalg på fysiske medier, hvilket altså betyder, at der er et stort flertal, der køber deres musik på CD, her 13 år efter Napster kom frem.
Kilde: IFPI/The Register