Apple er angiveligt i fuld sving med at sikre sig skærmpaneler til en produktion af firmaets kommende flad-tv.
Apple er angiveligt i fuld sving med at sikre sig skærmpaneler til tv-produktion – markedsanalytiker ser tre potentielle muligheder for æble-skærmen.
Markedsanalytikeren Gene Munster fra Piper Jaffray har spekuleret løs om et potentielt flad-tv fra Apple i lang tid, endda før vi fik et lille indblik i firmaets ambitioner på området i forbindelsen med biografien om Steve Jobs.
Nu forlyder det, at Apple er i fuld gang med at sikre sig komponenter ude i asien, så firmaet potentielt vil være i stand til at lancere et produkt i slutningen af året. Det er især skærmpaneler, som Apple er i gang med at sikre sig adgang til.
Den gode Hr. Munster ser tre sandsynlige måder for, hvordan Apple vil angribe markedet for flad-tv:
#1 – En ny brugeroplevelse
Den nemmeste og mest ligefremme måde vil være at udstyre tv’et med en brugergrænseflade, der er centreret om brugerens yndlingsindhold i stedet for opdelt i kanaler. Tv’et vil stadigvæk virke med traditionelle broadcast-kanaler, men Apples ekspertise indenfor software og brugerinteraktion vil levere en anderledes oplevelse end hvas vi ellers er vant til. Apple vil også kunne integrere sin iTunes-butik, så man kan streame film og tv-serier direkte fra nettet.
#2 – Web møder tv
Som ovennævnte men med integration af apps, så der er adgang til tjenester som eksempelvis Netflix, Hulu Plus og HBO Go, der alle er yderst populære i USA.
#3 – iTunes med live-tv
Det forlyder, at Apple allerhelst vil tilbyde á la carte-adgang til tv-kanaler via iTunes-butikken, og at de vil blive streamet via nettet. På den måde kan forbrugeren sammensætte sin helt egen programflade med indhold fra de kilder, som han eller hun foretrækker. Det vil blive døden for den store og dyre kabelpakke, men det ser ikke ud til, at Apple vil have held med at sikre sig de nødvendige rettigheder.
Umiddelbart synes vi det lyder mest sandsynligt, at Apple lancerer et tv, der virker med broadcast-tv fra luft kabel og satellit og indhold fra nettet, men præsentere brugeren for en bedre og mere intuitiv oplevelse end at skulle surfe igennem et væld af forskellige kanaler for at finde det mest relevante og interessante indhold.
Hvad tror du? Vil Apple kunne stjæle markedsandele fra Samsung, Sony og alle de andre ved at bruge sine kernekompetencer indenfor design, usability og software?