Samsung er ikke bekymret for, at Apple potentielt træder ind på tv-markedet. Det handler i sidste ende om billedkvalitet, lyder budskabet.
Samsung mener ikke, at Apple kan konkurrere med den koreanske elektronikgigant fordi det i bund og grund handler om billedkvalitet – men har de ret?
Samsung er ikke synderligt nervøse for Apples måske kommende flad-tv. Det er i alt fald hvis vi skal tro kommentarerne fra Samsung-gutten Chris Moseley, der er ansvarlig for AV-gruppen i Samsung Storbritannien.
Moseley har talt med websiden pocket-lint.com, og er citeret for at sige følgende:
“Vi har ikke set, hvad de har gang i, men hvad vi kan sige er, at de ikke har 10.000 folk indenfor forskning og udvikling af skærme?. De har ikke den bedste skaleringsmotor i verden, og de har ikke den verdensberømte billedkvalitet, som vi er kendt for.”
Moseley siger, at flad-tv i sidste ende handler om at billedkvalitet: “Det er fint nok at de har smarte funktioner, men lad os se det i øjnene, det er en sekundær betragtning. Det handler ultimativt om billedkvalitet, og her er der ingen, ny eller gammel, der kan slå os indenfor det næste år eller to. Så ud fra det perspektiv, så er det ikke en stor bekymring, men vi ved stadigvæk ikke hvad de kommer med, hvis noget overhovedet.”
Men har Samsung-gutten ret? Firmaer som Nokia, Palm og Microsoft var ikke synderlig nervøse for Apples iPhone, men har siden lært lektien.
Palms direktør tilbage i 2006, Ed Colligans, sagde følgende om Apple og den dengang endnu ikkeeksisterende iPhone: “Vi har lært en del og kæmpet en del over de sidste par år for at finde ud af, hvordan man laver en ordentlig mobil. Gutter fra pc-branchen kan bare ikke bare vade ind og gennemskue hvordan man gør dette ordentligt.”
I sidste kvartal solgte Apple 37 millioner iPhones, og Palm eksisterer ikke længere.
Og hvem kan glemme dette fantastiske interview med Microsofts direktør, Steve Ballmer, da han bliver spurgt om, hvad han synes om Apples nye iPhone tilbage i 2007.
Microsoft har lavet en fantastisk lækker platform med Windows Phone, men det er op af bakke for firmaet, der pt. sidder på mindre end to procent af smartphone-markedet.
Holdningen om, at det primært handler om billedkvalitet synes ikke at holde vand. Utrolig mange mennesker investerede i LCD-skærme dengang at de gamle billedrørs-tv stadigvæk leverede bedre billedkvalitet, og cd’erne blev også udskiftet med MP3-afspillere på trods af, at det gik ud over lydkvaliteten.
I USA streamer millionvis af mennesker film og tv-serier via tjenester som Netflix, og det er på trods af, at den gode gamle dvd-skive stadigvæk leverer bedre billedkvalitet i langt de fleste tilfælde.
Denne skribent spår, at så længe Apple kan levere billedkvalitet, der er “god nok,” så vil firmaet sagtens kunne stjæle markedsandele fra Samsung med innovation indenfor software, brugeroplevelsen og indholdslevering.
Den handler om brugeroplevelsen, det handler om at gøre det nemt og bekvemt for forbrugeren at få adgang til det indhold han vil, når han vil have det.
Det er indenfor for de områder, at Samsung burde sætte 10.000 ingeniører i arbejde.