Hvor blandt andet Sony bløder penge, så tjener Samsung styrtende med penge og planlægger store investeringer i anlæg og forskning her i 2012.
Mens Sony og Panasonic bløder penge, så kan Samsung prale af stigende indtægter og planlægger store investeringer i anlæg og forskning
Japanerne får tæsk af koreanerne. Sådan kan markedet for forbrugerelektronik opsummeres ifølge denne historie fra Bloomberg Businessweek.
Erhvervsmagasinet skriver, at Panasonic og Sony tilsammen vil miste over 95 milliarder kroner i år, og det står i stærk kontrast til koreanske Samsung, der i sidste kvartal kunne prale af en stigning i indtægterne på 17 procent.
Samsung planlægger at spendere hele 240 milliarder kroner i år på anlægsinvesteringer og forskning, og det betyder, at firmaets position forstærkes yderligere. Det ser altså ud til at de næste store teknologiske fremskridt skal findes på den koreanske halvø og ikke i Japan.
Japans svage økonomi, den stærke Yen samt jordskævlet i Japans og sidenhen oversvømmelserne i Thailand har en del af skylden, men hvad angår Sony så har firmaets kommende direktør allerede erkendt, at man firmaets strategi over de sidste 10 år har slået fuldstændig fejl. Hans planer for fremtiden indebærer blandt andet, at Sony skal hente inspiration fra Apple. Læs mere om den historie her!
Sony havde en markedsværdi på over 560 milliarder kroner tilbage i år 2000, men i dag vurderet markedet, at Sony blot er 106 milliarder kroner værd.
Panasonic forventer et tab i år på 57 milliarder kroner, og Sharp har også problemer med et forventet tab på 21 milliarder kroner. Det er firmaets værste resultat i over et årti, skriver Businessweek.
Den stærke Yen hjælper heller ikke Sony og Panasonic, der henter henholdsvis 70 og 48 procent af omsætningen udenfor Japan. Det skal sammenlignes med, at den koreanske Won faktisk har tabt lidt værdi i forhold til den amerikanske dollar. Samsung henter hele 85 af sin omsætningen udenfor Korea.
Samsung tjente 20 milliarder i fjerde kvartal sidste år, men den indtjening blegner i sammenligning med Apple, der i samme kvartal kunne sætte hele 73 milliarder kroner ind på bankkontoen.
De markedsanalytikere som Businessweek har snakket med siger, at de japanske elektronikgiganter er nødt til at genopfinde sig selv og prøve at emulere Apples strategi med at kreere færre, men bedre produkter, hvor der er en tæt integration mellem software, hardware og tilhørende tjenester. Sonys nye direktør, Kazuo Hirai, har sagt, at han vil forfølge en sådan strategi.