Google har brugt en særlig “spionkode” for at tracke iPhone-brugeres bevægelser på nettet.
iPhone-brugeres privatliv har endnu engang været i bytte for kommercielle interesser. Bag snig-angrebet står Google og andre reklameselskaber, der ser en interesse i at vide hvad du laver.
Det at dem der sælger reklamer gerne vil vide så meget som muligt, om de brugere som eksponeres for reklamerne, er velkendt indenfor internettet; Men her har der været anvendt en hemmelig “spionkode” for at tracke (spore) iPhone-brugernes færden på nettet. Det skriver avisen The Wall Street Journal.
Apple gør ellers en del for at beskytte sine brugere, og Safari-browseren som er standard på alle Apples produkter gør en del for at blokere uønsket sporing / tracking. Men Google og andre fandt en bagvej, som de udnyttede. Et særligt trick gjorde at de kunne overvåge mange iPhone brugere uden deres viden.
Det var en forsker på Stanford-universitet der opdagede sporings-softwaren, og en uafhængig teknisk konsulent har bekræftet at den er god nok. Ud af verdens top-100 hjemmesider, havde 22 af dem den særlige kode installeret som firmaerne bag kunne benytte som led i sporingen. Hvor udbredt det er, udover den foreløbige kortlægning vides ikke, men det kan potentielt være langt større.
Google har nu slået sporingen fra, efter at have været kontaktet af journalisterne på The Wall Street Journal.
Der er formentlig tale om sporing med henblik på at servere intelligente annoncer overfor iPhone-brugerne, og Google forsikrer overfor The Wall Street Journal at der ikke har været indsamlet personlig information.
Opdatering. Google er nu kommet med en erklæring. Læs:
Google: Det var ikke med vilje