Efter 3 år med rekorder i antal timer foran tossekassen, så vendte det i 2011. Tiden foran TV’et faldt en smule.
Efter tre år i træk med seertidsrekord og en årlig vækst på 11 procent i seningen, faldt tv-forbruget en smule sidste år, viser tal fra DR Medieforskning.
Trods en regnfyldt sommer og stadig flere tv-tilbud faldt danskernes tv-forbrug med i gennemsnit en procent ? eller tre minutter om dagen ? sidste år. Det viser en opgørelse, som DR Medieforskning har lavet, og som indgår i rapporten ?Medieudviklingen 2011?, som udkommer senere på måneden.
?Gennemsnitsdanskeren så tre timer og 18 minutters tv om dagen, så selv om den eksplosive vækst i tv-forbruget fladede ud, brugte danskerne stadig rigtig meget tid foran tv-skærmen ? næsten lige så meget som i rekordåret 2010. Både DRs og TV 2?s kanaler gik i øvrigt samlet frem, og det er første gang siden 2004, at begge viser fremgang det samme år,? konkluderer medieforskerne Kurt Holm Jensen og Henrik Gregor Knudsen fra DR Medieforskning, som har lavet tv-statussen for 2011.
De mange timer om dagen foran tv-skærmen tilbringer danskerne primært sammen med de fire store tv-aktører i Danmark: nemlig TV 2, DR, Viasat med TV3-kanalerne og SBS med blandt andet Kanal 4 og Kanal 5.
I alt stod disse fire for 84,6 procent af tv-seningen i Danmark, og det er en fremgang i forhold til 2010 på knap en procent, fremgår det af DR Medieforsknings tv-status.