Selv, når de kan få det gratis, er folk villige til betale for musik – hvis det vel at mærke er et system, der er nemt at bruge og kvaliteten er god. Det synes at være konklusionen på Spotifys seneste, internationale statistikker.
Spotify har stor succes med at få sine brugere til at betale for et medlemsskab. Det skriver Financial Times, efter de har kigget lidt nærmere på Spotifys seneste statistikker. Som det ser ud lige nu, betaler 20 procent af brugerne for et af Spotifys premium-medlemsskaber. Det betyder altså, at hver femte Spotify-bruger betaler for at bruge tjenesten.
I alt er der tre millioner mennesker ud af ca. 15 millioner brugere, der lægger penge i Spotify hver måned. Og i overensstemmelse med musikbranchens proklamerede formodning om at de helt unge musikfans ikke gider piratkopiering, viser statistikkerne, at halvdelen af Spotifys betalende brugere er under 30 år gamle.
De nye tal er i øvrigt også udtryk for en flot stigning i brugertallet. I november var tallet 2,5 millioner betalende medlemmer, og i september var tallet to millioner.