Mange fik åbenbart en digital radio under træet, konkluderer DR på baggrund af julens lyttertal.
Meget tyder på, at vi har haft travl med at anskaffe os digitalradioer i julen, viser tal fra DR Medieforskning.
Som gennemsnit er 89 procent af radiolytningen foregået på FM i 2011, mens 11 procent af al DR-radio er blevet hørt digitalt; det vil sige på DAB og netradio.
?Men i ugen efter at julegaverne var pakket op, foregik 15,2 procent digitalt, mens 84,8 procent af al DR-lytning fandt sted på FM. Det viser, at danskerne i højere grad begynder at lytte digitalt, og de fem sidste uger af 2011 var i det hele taget de uger nogen sinde, hvor der er blevet hørt mest digital radio,? forklarer medieforsker Dennis Christensen fra DR Medieforskning.
I juleugen ? uge 51 ? var det 35,1 procent af alle DRs lyttere, der hørte DR Radio enten via internet eller DAB i løbet af ugen.
?En del af forklaringen skal formentlig findes i, at P1?s og P2?s lyttere gerne vil være i stand til at høre kanalen hele døgnet rundt, efter at P1 og P2 måtte flytte sammen på FM den 1. november” forklarer Dennis Christensen.