Der er to slags tv-seere i Danmark nu. Dem der surfer imens, og dem der ikke gør.
En ny undersøgelse viser af vi ikke længere nøjes med at se TV, næsten halvdelen af os surfer på nettet imens.
Det er DR Medieforskning og analyseinstituttet Megafon der står bag undersøgelsen, om danskernes medieadfærd i forbindelse med tv-seningen. Den er lavet blandt et repræsentativt udsnit af alle over 15 år.
?Groft sagt viser undersøgelsen, at der er to slags tv-seere i Danmark. Den gruppe, som ser tv og ofte har følgeskab af nettet, og gruppen, der aldrig surfer, mens deres tv kører,? fortæller medieforsker Uffe Høy Svenningsen fra DR Medieforskning, der har nærstuderet fænomenet sammen med kollegaen Anne Lærke Larsen.
Supplerende tal, som DR har indhentet via DR Panelet, viser, at nyhedsudsendelser, sport eller underholdningsprogrammer, er den type udsendelser, der oftest bliver akkompagneret af surf på nettet. Derimod er det sjældnere, at danskerne går på nettet under faktaprogrammer, serier og film i tv.
Det vurderes som meget sandsynligt, at tv-sening og internetbrug fremover vil overlappe hinanden endnu mere, end de gør i dag, i takt med at smartphones og tablet-computere bliver mere udbredte blandt danskerne.