TV-udbydere må ikke ændre på bindingsperioden uden din accept, viser ny afgørelse i Forbrugerklagenævnet.
Vi kender det nok allesammen, at blive ringet op af en smart telefonsælger. Men det kan også blive lige en tand for smart viser ny afgørelse i Forbrugerklagenævnet.
Forbrugeren blev kontaktet af sin TV-udbyder, der ville tilbyde et tillægsabonnement på HD-kanaler. Tilbudet lød på kanalerne i 12 måneder, hvor af de første 3 måneder var gratis. Kunden takkede ja.
Men da kunden senere ønskede at afmelde hovedabonnementet, med de 3 måneders opsigelse som den oprindelige aftale lød på, var svaret at bindingsperioden på det hele var ændret til 12 måneder.
Men kunden havde ikke accepteret en ny bindingsperiode, kun sagt ja til et tilbud om et tillægsprodukt, og klagede derfor til Forbrugerklagenævnet. De har nu givet ham medhold.
?Forbrugerklagenævnet har vurderet, at tv-udbyderen ikke havde ret til at ændre bindingsperioden på hovedabonnementet til 12 måneder, blot fordi forbrugeren tegnede et nyt tillægsabonnement. Den nye bindingsperiode var derfor ugyldig, og da forbrugeren havde været kunde hos tv-udbyderen gennem flere år, kunne han opsige sit hovedabonnement med tre måneders varsel,? fortæller specialkonsulent i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Henrik L. Sedenmark.