Redaktionel kommentar
De japanske elektronikproducenter er ved at blive rendt over ende, af konkurrenter fra både Asien og USA. Der må tænkes nye forretningsmodeller, lyder det i en kommentar fra Nikkei.
Mens Sony er ved at være klar til at annoncere en større omstrukturering af deres TV division (læs mere her), så er det japanske finansmagasin Nikkei ude med en redaktionel kommentar til hele den japanske elektronikindustri:
Japanske producenter er nødt til at tænke forretningsmodellerne igennem igen.
Taber markedsandele
Baggrunden for den lettere dystre kommentar, er at de japanske producenter er ved at slippe taget i markederne. Fra at vokse sig store i 80’erne, og udbygge den position i 90’erne, så har de for alvor mærket konkurrencen i 00’erne, og endnu mere nu i 10’erne. Dette både fra andre dele af Asien samt USA.
I 2010 var de japanske producenter endnu førende på 10 ud af 32 markeder, indenfor forbrugerelektronikken. Nu er det tal nede på blot 6.
De store direkte konkurrenter skal findes blandt firmaer som Apple, LG og Samsung. Ikke så meget Google, der i denne sammenhæng mere er en samarbejdspartner via projekter som Android og Google TV.
Men også kinesiske producenter begynder at udgøre en konkurrence på verdensmarkedet. Det er især i udviklingslandene, de voksende økonomier, at de japanske producenter har mistet salg som følge af den konkurrence.
Apple igen igen
Selvom det måske lyder lidt slidt efterhånden, så vender Nikkei sig også mod Apples succes, når de skal pege på mulige løsninger for de japanske elektronikproducenter.
Men det skyldes ikke kun at Apples produkter er populære lige nu, men mere at de er blevet det sammen med nogle yderst holdbare forretningsmodeller. Modeller der gør at Apple skovler penge ind i dag, på trods af en meget hård konkurrence.
Apple ejer meget få fabrikker selv, og slet ikke i samme målestok som de japanske producenter. I stedet får Apple produceret produkterne billigt i Kina, og indholdet andre steder. De holder efter sigende en stram snor i alle produktionsudgifter, og via en veludbygget logistik kan varene leveres løbende verden over, så der ikke produceres så mange varer til lager.
Alt sammen er det med til at sikre Apple en høj indtjening per produkt, hvor de ydermere tjener videre på produktet bagefter igennem musik, video, spil, apps og andre downloads.
Det der gør Apple til en succes lige nu, er altså den overordnede masterplan: En velgennemtænkt forretningsmodel.
Nye forretningsmodeller skal på bordet
På den baggrund opfordrer Nikkei de japanske producenter til, at se at komme ud af busken inden det er for sent. Forretningsmodellerne fra 80’erne og 90’erne fungerer ikke mere, der skal tænkes i nye baner, hvis ikke det skal ende med en længere glidetur.
Ifølge Nikkei er der dog tegn på, at der er ved at ske noget.
Panasonic arbejder på en ny forretningsmodel, hvor man køber en pakke der inkluderer design, installation, reparation og andre tillægsprodukter.
Sony er godt igang med at tænke hele TV divisionen forfra, hvor hver en sten vendes, og de planer ventes offentligjort snart.
Hitachi og Mitsubishi er derimod ved at skifte fokus, væk fra forbrugerelektronikken, for istedet at dyrke andre forretningsområder højere (som infrastruktur), mens eventuelle planer for Sharp, Pioneer og de øvrige ikke er nævnt.
Uanset hvordan det går, er der nok store forandringer på vej i disse år for de japanske producenter.
“Tiden er kommet for de japanske producenter til at forfølge nye strategiske alliancer, for at opbygge nye forretningsmodeller til det globale marked.”, slutter Nikkei deres kommentar.