Reparationer
Der er grænser for, hvor mange forsøg en forhandler har til at reparere en fejl på f.eks. dit TV eller mobiltelefon. Læs om dine rettigheder her.
Hvornår kan pengene kræves retur, efter forgæves forsøg på reparation? Det spørgsmål møder Forbrugerklagenævnet ofte igennem klager, og deres svar er:
?Forhandleren har som udgangspunkt ét forsøg til at få repareret en fejl, og det skal ske inden for rimelig tid. Hvis den samme fejl opstår igen, kan du derfor have ret til at kræve en anden løsning. Fx at få pengene tilbage,? fortæller jurist i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Henrik L. Sedenmark.
Han forklarer, at der kan være konkrete situationer, hvor forhandleren har flere forsøg end bare ét til at få rettet en fejl. Det gælder fx, hvis fejlen er svær at finde, hvis første reparation har været noget hurtig, eller hvis der er tale om helt nye fejl ved produktet.
Der er dog en grænse for, hvor tålmodig du skal være, og forhandleren har sjældent mere end samlet to-tre reparationsforsøg.
Sag fra Forbrugerklagenævnet
I en konkret sag fra Forbrugerklagenævnet købte en forbruger en computer, der begyndte at slukke af sig selv. Forbrugeren indleverede derfor computeren til reparation hos forhandleren, som skiftede både cover og harddisk.
Fejlen var der dog stadigvæk, og forbrugeren måtte igen aflevere computeren til reparation. Da computeren efter tre reparationsforsøg stadigvæk havde den samme fejl, krævede forbrugeren sine penge tilbage.
Forhandleren afviste dog forbrugerens krav, og sagen endte i Forbrugerklagenævnet, hvor forbrugeren fik medhold i sin klage.
?Da der var tale om den samme fejl, og da forhandleren allerede havde haft tre forsøg til at få repareret fejlen, vurderede Forbrugerklagenævnet, at forbrugeren havde ret til at få pengene tilbage,? siger Henrik L. Sedenmark.
På forbrug.dk kan du læse mere om, hvad du skal gøre hvis der opstår fejl ved din vare.
Kilde: Forbrugerstyrelsen
5 gode råd hvis der opstår en fejl ved din vare
|
Annonce:
Bilka er leverandør af mobiltelefoner og TV