Agurketid: Den fugtige sensor.
Så er det tid til årets første Sommer Agurk, og selvom denne her lige så godt kunne være kaldt Sommer Rønnebær, så er den evig aktuel.
Jeg tror ikke jeg er den første, der har talt med sit teleselskabs servicefirma, og hørt den klassiske ?Fugtighedssensoren er udløst, og det er derfor ikke dækket af garantien?. Jeg er nok heller ikke den første der får en hjerneblødning af raseri, når næste del af sætningen er, ?men for 2.400 kr. kan du få en ombytning?.
Hvorfor vises sådan en sensor ikke for forbrugeren?
I mit tilfælde var det manglende lyst til opladning. Telefonen virkede som sådan fint, men kunne ikke lade op. Jeg sendte den derfor til service hos et større dansk teleselskab, der ringede tilbage efter 6 dage, og gav mig dommen. “Din telefons fugtighedsmåler er udløst, og det dækker garantien ikke”.
Hvis fugtighedssensoren er sprunget / aktiveret, hvor for vises der ikke en dråbe som ikon oppe i toppen af min telefon? Det ville de ikke svare på, og så er det jo egentligt at jeg går ?sommer agurk?.
Hvad garanti har vi som forbrugere, at man som serviceselskab ikke bare spiller den belejlige ?fugtighedssensor? joker efter behag. Har man en telefon, der kræver mere end 10 min. at fejlfinde, så er det jo lettere at ringe kunden op og sige ?har du nu tisset i bukserne igen, og fugtet din telefon??, end at sidde og finde fejlen på et printkort.
Det der gør mig rigtigt sur, er at man som forbruger ikke selv kan se at sensoren er aktiveret, og at man er på vej med en ny udskrivning af de store.
Jeg er vandmand ikke vandhund
Jeg indrømmer at jeg er født i vandmandens tegn, men jeg er ikke en vandhund, og tager aldrig min telefon med i hverken bad eller regnvand.
Alligevel var min ellers totalt velholdte telefon ødelagt af en sensor som jeg ikke havde kontrol over.
Forbrugerstyrelsen siger klag
Er du som forbruger overbevist om, at din telefon ikke har været udsat for fugt, så har du grund til at fastholde din klage. Hvis det bliver en sag i Forbrugerklagenævnet, vil butikkens afvisning af din klage blive efterprøvet ved, at en sagkyndig undersøger telefonen og afklarer, om den er fugtskadet – og om det har betydning for fejlen på telefonen, siger jurist i Forbrugerstyrelsen, Pia Møller-Larsen omkring en sag, der blev kørt i 2010.
Men står man og mangler sin telefon, kan det jo være svært at skulle vente måneder på at få afgjort sin sag.
Hvad syntes i ?
Er jeg bare en sur gadget freak igen, eller er denne sommeragurk retfærdig nok?
Bør vi som forbruger ikke kunne se at sensoren er ?gået?, ligesom vi i vores sikringsskab kan se når en sikring er sprunget.
Deltag i debatten i forumet her.