Socom Special Forces er de tredjepersonsspil, hvor du tager kontrollen over en gruppe soldater, der i kamp mod en sydøstasiatisk fjende, Naga, sendes på en række missioner i kampen for at opretholde fred og (u)orden.
Singleplayerdelen byder på i alt 14 missioner, som hver præsenteres med henholdsvis cutscener og forklarende samtaler med basen. Selvom der er tale om en sammenhængende historie, føles det snarere som enkeltstående missioner, med en lettere sløret sammenhæng. Sagt med andre ord, man ved der er en sammenhæng, men den er egentlig ikke så vigtig. Det handler derimod om, at du skal nedkæmpe fjenden og det gerne effektivt og smertefrit.
Taktiske elementer, hvis du ønsker det
Til at hjælpe dig igennem missionerne har du to hold soldater (gult og blåt hold). Blåt hold er effektive tæt på fjenden, mens gult hold er de lydløse krigere, dem som tager fjender ud enten ved stealthangreb eller snigskytteri. Som leder af holdene, skal du derved styre din egen figur, men har samtiidig en række muligheder i forhold til resten af holdet. Ved simpel brug af D-padden, kan du sende dine holdkammerater i baghold, bede dem flankere modstanderen, præcisere hvilke fjender der skal tages ud først, om de blot skal storme frem eller om der skal sættes snigangreb igang. Det lyder måske lidt indviklet, men er det faktisk ikke da ordrerne er lette at tilgå fra controlleren. Derudover kan du vælge at lade holdkammeraterne “tænke selv” og spille som et mere traditionelt skydespil. Jeg selv endte med noget midt imellem. Ind i mellem er man ganske presset og så er det rart at holdet selv kan tage beslutninger og ikke blot står stille og afventer ordrer. Dine holdkammerater er i det hele taget udstyret med en udmærket AI, hvorfor de f.eks afviser at følge dine ordrer, hvis ordrerne er lig med den visse død (så ingen kamikaze-stil her desværre).
Banerne i Socom Special Forces er rimeligt lineære og man er sjældent i tvivl om hvor man skal hen og hvad målet er. Der indbydes til at du benytter det taktiske element med dine holdkammerater. Du kan formentlig godt klare spillet ved at blæse dig igennem banerne, men lidt kløgt og tålmodighed gør oplevelsen bedre og mere indholdsrig.
Co-op og multiplayer
Holder du af at spille med en kammerat er der mulighed for det i spillets Co-op del. Her er to gamemodes, hvor I enten skal finde og nedkæmpe en bestemt fjende eller indsamle oplysninger gemt rundt omkring på banerne. Co-op delen er ikke vanvittigt dyb, men det er sjovt at spille sammen og forlænger helt afgjort spillets levetid. Multiplayerdelen er ikke testet idet Sony som bekendt har en “smule” problemer med diverse hackerangreb lige pt. Jeg har dog forhørt mig hos kollegaer, der tidligere har prøvet kræfter med multiplayerdelen i Socom Speciel Forces og her nævnes en underholdende onlinedel, der dog ikke adskiller sig væsentligt fra det vi har oplevet så mange gange før.
Grafik og lyd – en positiv oplevelse
Ser du bort fra nogle knap så flotte anisigtsanimationer under cutscener, er grafikken i Socom Special Forces ganske fin. Der rykkes ingen grafiske grænser, men tingene fremstår tydelige og skarpe. Jeg kunne ind i mellem godt savne lidt flere detaljer i buskadser og ved eksplosioner, men det er i småtingsafdelingen. Alt i alt rigtig pænt arbejde fra udviklernes side. Lydsiden er god, våbnene lyder troværdige, det er let at høre, hvad der bliver sagt og så er det i øvrigt en fornøjelse at spillet er dansk tekstet. Det gør det nu engang lidt lettere at følge med når tingene står på modersmålet.
God grund til at købe Move og Sharp Shooter
Move controlleren er i mine øjne ved at udvikle sig fra en controller til casual players, til i høj grad også at appellere til hardcore spillere. I Killzone 3 så vi for første gang hvordan controlleren med god grund kunne være et brugbart alternativ til den normale styring. I Socom Special Forces er styringen mindst ligeså god og jeg kan på det varmeste anbefale at du prøve Moven af i spillet. Da der spilles i tredje person, virker styringen på en eller anden måde lettere end i førstepersonsspil, hvor det ind i mellem godt kan gå meget hurtigt med moven. Jeg kan endvidere anbefale at du overvejer at investere i Sharp Shooteren, som på rigtig fin vis inkorporerer moven og gør spiloplevelsen rigtig underholdende.Det kan godt være at styringen ikke fra første sekund er ligeså effektiv som brug af normal controller, men husk på at den “gamle” controller ligger indgroet i os, hvorimod Moven naturligvis kræver tilvænning. Bruger du moven online skal du nok ikke forvente at få overtaget lige med det samme, men øvelse gør mester og jeg håber virkelig af folk vil tage moven til sig.
Konklusion
Socom Special Forces er et rigtig godt bud på et sjovt og underholdende tredjepersonsspil. Der bydes på et taktisk element idet du kan udstikke ordrer til dine holdkammerater uden det på nogen måde tager overhånd og fjerner fokus fra den rendyrkede action. Grafikken er fornuftig og lyden god. Special Forces største styrke er i mine øjne dog en glimrende understøttelse af movecontrolleren, noget kun få spil har formået indtil videre. Spiller du med den normale controller vil du få en mere ordinær oplevelse (måske vil du også være mere effektiv), men med med moven og især sharp shooteren bliver oplevelsen anderledes og det hæver i sidste ende spillet en hel del. Socom Special Forces er ikke noget revolutionerende spil, men med god længde på singleplayerdelen, multiplayer og udmærket co-op del, er der god værdi for pengene. Kan anbefales.
Plus: Fin move support, taktiske elementer, god lyd, danske undertekster
Minus: Grove ansigtsanimationer, historien formår ikke at fange en voldsomt
Karakter: 80%
DU KAN NU VINDE SPILLET HVIS DU DELTAGER I VORES KONKURRENCE
Udgiver: Nordisk Film
Ude nu til PlayStation 3
Spiltrailer