Nyt TV
Vi prioriterer udskiftning af tv’et højt, og de gamle billedrørs-tv ryger ud til fordel for fladskærme.
Det kan godt være at vi sparer lidt mere i denne tid, men et nyt TV det skal der være råd til. De gamle billedrørs-tv smides fortsat ud i stor stil, til fordel for et af de smartere flade.
Det viser de seneste tal fra Brancheforeningen for Forbrugerelektronik, der netop har gjort op hvordan det gik med salget herhjemme i 2010.
Sidste år købte vi 715.000 nye fladskærms-tv, og kasserede ligeså mange billedrørs-tv.
Til sammenligning købte vi 780.000 i 2009, som var det år analog tv slukkede, og 630.000 i 2008.
“Det interessante ved 2010 er, at antallet af skrottede billedrørs-tv er steget: Hver gang der blev købt ét fladskærms-tv, blev der afleveret ét billedrørs-tv på genbrugsstationerne”, fortæller direktør Kurt Frausing, BFE, Branchen ForbrugerElektronik.
Større og bedre TV
En anden interessant ting er, at skærmene bliver større og større:
For to år siden var 32 det mest solgte produkt, men i maj 2010 blev pladsen overtaget af skærme, der er større – og de første par måneder af 2011 viser, at 40 og derover er de mest populære.
Tre ud ad af fire hjem har fladskærm
I de danske hjem er der 1,9 fjernsyn – eller 5,5 millioner apparater, hvoraf 3,2 millioner er fladskærme.
75 procent af husstandene har nu en fladskærm og 33 procent har mere end én.
Og når der i flere år har kunnet sælges så mange fladskærme, skyldes det formentlig omrokering. Tidligere fladskærme i stuen erstattes nu med større, og de mindre fladskærme flytter til et andre anvendelser som børneværelser, soveværelser og fritidshuse.
Afstemning
Kilde: BFE pressemeddelelse