Går Forbrugerklagenævnet for vidt, når de dømmer radio/tv forhandlere for ikke at oplyse om TV-tunernes mulige mangler. Flere retsager på vej.
Forleden kom en B&O forhandler på Forbrugerstyrelsens sorte liste, for ikke at efterleve en afgørelse fra Forbrugerklagenævnet. Sagen handlede om et salg af et TV uden digital tuner, som kunden senere klagede over manglede efter det analoge sluk.
Andre sager handler om manglende oplysning om, at de solgte TV ikke havde digital kabel-tv tuner. Endelig er der sagerne om TV med MPEG-2 tunere, hvor kunderne i dag skal bruge MPEG-4 for at se de nye DR kanaler.
Flere forbrugere har fået kompensation efter klage til Forbrugerklagenævnet, men nu vil Dansk Erhverv have udvalgte principielle sager efterprøvet ved domstolene. Det skriver Børsen i dag.
Dansk Erhverv vil have afprøvet om det er rimeligt at radio/tv forhandlere skal oplyse om ting der sker i fremtiden.
Retsagerme betyder at 35-40 klagesager hos Forbrugerklagenævnet, om manglende kabel-tv tuner sættes i bero, indtil retten har talt. Det samme gør 75 klagesager om om manglende MPEG-4.
De sager der allerede er afgjort til forbrugernes fordel, har resultaret i forskellige krav om kompensation fra radio/tv forhandlerne. Det er lige fra erstatninger på 500 kroner til køb af en settop boks, til at forhandleren skulle tage TV’et retur og retunere købsbeløbet.
Kilde: Børsen