FCK – Chelsea
Danmarks første 3D TV produktion sætter rekorder i Parken. Danmarks nationalstadion er spækket med TV teknik for 150 millioner, til kampen imellem FCK og Chelsea.
For første gang dækkes en stor begivenhed herhjemme også i 3D. Men det har Viasat valgt til Champions League 8. del finalen imellem FCK og Chelsea.
Et utal af TV vogne er rullet ind foran Parken. Der er HD og 3D vogne fra Storbritanien og HD vogne fra Belgien. Dertil danske vogne til at dække studie og interviews.
I alt skønnes der at være TV teknik for 150 millioner danske kroner i Parken her til aften.
Men kampen imellem FCK og Chelsea høster også enorm interesse. Ikke kun i Danmark og Storbritanien, men verden over. I alt 60 lande følger med når løverne fra FCK møder løverne fra Chelsea. Til sammenligning så 47 lande med, da FCK mødte Barcelona i det indledende gruppespil.
I alt er der omkring 40 TV kameraer på plads i Parken, til forskellige opgaver. Heraf 14 til det normale HD signal og 4 til de ekstra 3D oplevelser.
Det hele styres fra 4 stk. OB vogne (Outside Broadcasting) og et hav af support vogne. I alt er der omkring 200 TV folk på arbejde i Parken, for at dække den mega event som det er blevet.
Her vil vi give jer et kig ind bag kulisserne.
I et afskærmet område ved Parken holder de mange TV vogne.
De mange kilometer kabel forbinder vognene med TV teknikken inde i Parken.
Der rulles flere kabler ud.
Der er gjort klar til pressemøde med FCK.
Teknikerne lægger sidste hånd på installationerne indenfor i Parken.
Stemningsbillede fra dagens tekniske presserundvisning der var stærkt besøgt af de danske medier.
Dette er 3D kamera nr. 3 placeret bag den ene mållinje (th. for målet). Bag frontglasset anes de to kamera linser, der ser ud som om de overlapper hinanden.
Til professionel 3D benyttes ofte to kameraer, enten placeret side om side eller som her: Det ene sidder vandret og det andet lodret, og så sørger spejle for at sende billederne videre.
Parken var helt klar til fodboldbraget her eftermiddagen før.
3D kamera nr. 3 set fra en anden vinkel.
Bag den første række hvide sæder på sidelinje tribunen står et af de andre 3D kameraer.
Porten som spillerne skal løbe ind igennem.
Et kig fra sidelinjen ned mod 3D kamera nr. 3. Det står til højre for målet.
3D kameraet oppe på sidelinjen. Her benyttes to kameraer ved siden af hinanden, og begge HD signaler sendes ud til 3D vognen, hvor de senere samles til et 3D signal.
Sidelinje kameraet fra en anden vinkel.
Sidelinje kameraet fra en anden vinkel.
Sidelinje kameraet fra en anden vinkel.
Kamera tromler fra en af OB vognene.
Et kig ind imellem TV vognene.
OB vognen fra Outside Broadcast er kommet fra Belgien. Det er den primære HD vogn, den der leverer de primære signaler ud i verden.
Dette er OB Vognen til 3D hentet ind fra Storbritanien. Der står Skyline på siden, det er produktionsselskabet fra Sky (BSkyB).
Her det primære rum i 3D vognen, med monitor væg og billedmixer.
I det primære rum i 3D vognen håndteres også slow optagelser. Der kan laves langsom gengivelse på alle 3D kameraerne herfra.
Monitor i 3D vognen.
Monitor i 3D vognen.
3D produceren viser billedmixeren frem.
Bagerst i 3D vognen er der teknik og kamera kontrol (CCU). Der hvor kameraerne matches op, så de er ens i farver, lys og kontrast.
Teknikken i 3D vognen set fra en anden vinkel,
Klar, parat, start – så er vi ON-AIR.
Kun se, ikke røre.
I en anden lastbil er indrettet kontrolrummet til 3D. Det er her at 3D dybden justeres på plads. Der sidder én mand per kamera, og justerer hele tiden under kampen for mest optimal 3D virkning (og mindst hovedpine!)
Et kig ind på teknikken hvor de såkaldte “konvergens teknikere” arbejder med 3D signalerne fra hvert 3D kamera.
Hver 3D konvergens tekniker har en skærm som denne at arbejde ud fra, hvor der vises forskellige informationer de kan bruge til at optimere 3D signalerne.
En del af teknikken til 3D er “hjemmelavet”. Det er endnu så nyt.
Et kig ind i den primære OB vogn. Den der laver det almindelige HD signal til hele verden. Her monitor væg og billedmixer.
Samme scenarie set fra naborummet.
Her kan de monitere 3D signalerne, på en opstillet JVC skærm (Professionel passiv 3D).
Kamera kontrol (CCU) i den primære HD vogn.
Et af krydsfelterne i den primære HD vogn.
Teknik rummet i den primære HD vogn.
Sådan ser teknikerne i kamera kontrollen forskellige signaler.
Kamera kontrollen i HD vognen (CCU) igen.
Sådan ser et 3D signal ud på en almindelig (ikke 3D) monitor. Billederne vises side om side (side-by-side).
Planen over placering af TV kameraer i Parken til denne kamp.
Billederne fra fire forskellige kameraer.
Grafikken til Champions League kampe kommer fra en speciel bil kørt ind til lejligheden. Dette fordi UEFA har sin egen grafik, der skal på skærmen.
14 stk. HD kameraer er klar til den primære dækning.
Her kigges lidt 3D i den primære HD vogn.
Klar, parat, kør.
Der skal en del kabler til at sende TV fra så mange OB vogne.
Nogle af sendevognene til satellit. En del af signalerne sendes videre med fiber kabler, men der er også brug for backup og specielle vogne til studier og interviews.
Første danske live 3D TV
3D udsendelser kræver sin egen teknik, med egne kameraer, operatører og teknikere.
Faktisk er der ca. ligeså mange på arbejde i Parken, for at lave Danmarks første direkte 3D TV udsendelse, som der er til at lave de primære HD signaler.
Alt i alt vurderer Viasat at det koster ca. 3 gange så meget at lave denne produktion, som en normal stor fodboldkamp i Parken.
De penge tjenes ikke ind igen, på de få som kan kigge med hjemme, i biografen eller barer rundt omkring i landet.
Men et sted skal man jo starte, og Viasat mener det er vigtigt at afprøve mulighederne indenfor 3D. Ikke mindst fordi topsport er et af de steder, hvor 3D kan give noget ekstra.
Teknikken var på plads, da vi kiggede forbi Parken her få timer før kampen fløjtes i gang. Så er der kun at trykke fingre for at teknikken også holder, og dit favorithold vinder!
Så du aftenens kamp i 3D? Giv din mening til kende!