Bombe under radio-tv branchen
De første afgørelser om mangelfuld rådgivning om digitale tunere er nu kommet, og de går forhandlerne imod.
Det er Forbrugerklagenævnet, der nu har givet flere forbrugere medhold i at de modtog mangelfuld rådgivning, i forbindelse med køb af nyt TV.
De netop afgjorte klagesager drejede sig om digitalt kabel-tv. Enten at de nye TV var solgt uden DVB-C modtager, eller at de var med en DVB-C modtager der ikke kunne klare MPEG-4 / HDTV.
Forbrugerne havde – i følge klagenævnet – ikke fået den fornødne rådgivning om de forhold i forbindelse med købet.
Ikke enighed. 3 ud af 5 stemte for
Forbrugerklagenævnet er et uafhængigt klagenævn. Bag disse afgørelser her, var der et stemmeflertal bestående nævnsformanden samt de to repræsentanter for forbrugerne.
Dem der stemte imod var de to repræsentanter for erhvervssiden.
Dansk Erhverv utilfreds
Sagen kører videre Dansk Erhverv har meddelt, at de på vegne af deres medlemmer vil rejse en såkaldt prøvesag ved domstolene. Forbrugerklagenævnet forventer derfor at sætte sagsbehandlingen af en stor del af sagerne i bero og først genoptage behandlingen af sagerne, når domstolene har truffet en afgørelse i prøvesagen. De forbrugere, hvis sag bliver sat i bero, vil blive orienteret af Forbrugerstyrelsen. Selv om sagsbehandlingen bliver sat i bero, kan du som forbruger stadig klage. Det betyder blot, at der vil gå en længere periode, inden din sag bliver behandlet. |
“Jeg ved ikke, hvordan Forbrugerklagenævnet mener, at elektronikforhandlerne skulle have forudset, at YouSee ville beslutte at tilbyde deres kunder med en DVB-C tuner tv i digital kvalitet uden et programkort eller en boks. De kan jo ikke spå.? udtaler Lone Rasmussen, forbrugerpolitisk chef i Dansk Erhverv i en pressemeddelelse, og fortsætter:
?Det er nu anden gang på kort tid, at vi ser nogle afgørelser i Forbrugerklagenævnet, der gør teknologisk udvikling på tv-området til noget negativt, som forhandlerne skal bøde for økonomisk. Det er uholdbart?
?I sidste ende er der kun forbrugerne til at betale, hvis forhandlerne skal give penge tilbage, hver gang der sker noget nyt på tv-området. Og det gør der jo næsten hele tiden i disse år?.
Sådan klager du
Har du også modtaget mangelfuld rådgivning om digital modtagelse i forbindelse med køb af TV, så følger her Forbrugerstyrelsens retningslinjer over hvilke muligheder der er for at klage.
TV-signal via egen antenne / stueantenne
Har du efter november 2007 købt et tv uden MPEG4-modtager, og har du ikke modtaget vejledning om, hvad det betyder for dine muligheder for at se DR og TV2 efter 2012, har du mulighed for at klage.
- Du skal i første omgang klage til sælgeren. Det skal ske, inden der er gået to år efter købet. Ellers er du ikke dækket af købelovens 2-årige reklamationsret.
- Bliver din klage afvist af sælgeren, har du mulighed for at gå videre med sagen til Forbrugerklagenævnet.
- Du skal være opmærksom på, at du kun kan klage, hvis du har købt dit tv efter november 2007 ? husk at du skal klage inden for to år efter købet. Ellers gælder din reklamationsret ikke.
- Har du allerede indgået et forlig med forhandleren, og har du fx fået en MPEG4 modtagerboks eller et afslag i prisen, er der indgået en bindende aftale for begge parter. I sådan en situation kan Forbrugerklagenævnet ikke behandle din klage.
Tv-signal via kabel
Har du efter januar 2009 købt et tv uden indbygget DVB-C modtager, uden at sælgeren har oplyst dig om, at du ikke kan se digitalt tv, har du mulighed for at klage.
Her kan du trin for trin se, hvad du skal gøre:
- Du skal i første omgang klage til sælgeren. Det skal ske, inden der er gået to år efter købet. Ellers er du ikke dækket af købelovens 2-årige reklamationsret.
- Bliver din klage afvist af sælgeren, har du mulighed for at gå videre med sagen til Forbrugerklagenævnet.
- Du skal være opmærksom på, at du kun kan klage, hvis du har købt dit tv efter januar 2009 ? husk at du skal klage indenfor to år efter købet. Ellers gælder din reklamationsret ikke.
- Har du allerede indgået et forlig med forhandleren, og har du fx fået en MPEG4 boks eller et afslag i prisen, er der indgået en bindende aftale for begge parter. I sådan en situation kan Forbrugerklagenævnet ikke behandle din klage.
Kilde: Forbrug.dk og Dansk Erhverv