Blockbuster Danmark er ikke truet af den forventede betalingsstandsning i det amerikanske moderselskab.
De seneste uger har budt på en del skriverier og spekulationer i pressen om Blockbuster Danmarks sundhedstilstand.
I en pressemeddelelse fra Blockbuster forklarer Adm. direktør Søren Heilmann, at kæden i Danmark har øget sin omsætning med 50 % siden 2003 og understreger, at moderselskabets eventuelle konkursbegæring ikke vil påvirke Blockbuster Danmark negativt ? tværtimod.
– “Lad mig starte med at gøre det helt klart, at Blockbuster Danmark er en sund og veldrevet forretning. Vi er et selvstændigt juridisk selskab uden gæld, og i Blockbuster Danmark har vi ingen økonomisk forbindelse til moderselskabet ud over en fast royalty-procentsats”, fortæller Søren Heilmann, adm. direktør i Blockbuster Danmark.
Til spekulationerne om moderselskabets eventuelle konkurs udtaler Søren Heilmann:
– “Jeg ser med spænding frem til en afklaring på moderselskabets fremtid. Med en snarlig afklaring kan vi for alvor realisere vores udviklingsplaner inden for både det digitale marked og vores fysiske butikker. Vi er klar på at udnytte, at vi har et godt brand, dygtige medarbejdere og gode beliggenheder.”
Danskerne tager fortsat vejen til og fra butikken
Sidste år besøgte lidt over 5 mio. danskere de i alt 70 danske Blockbuster butikker, og kæden måler løbende deres tilfredshed gennem et kundepanel bestående af 30.000 kunder. Og ifølge Blockbuster Danmarks kundeanalyser var langt de fleste meget tilfredse med besøget.
– “De seneste par år har vi tilpasset vores udlejningskoncept og indført et koncept, hvor kunderne opnår langt større fleksibilitet omkring afleveringsfrister. Det er en blandt flere faktorer, som har haft stor betydning for, at langt de fleste kunder fortsat er mere end villige til at tage turen til og fra den fysiske butik. Kundetilfredsheden hænger muligvis også sammen med, at udbyderne af digital filmudlejning ikke kan tilbyde HD billede og surround-sound lyd og af gode grunde heller ikke kan tilbyde hverken filmrådgivning, god service, lidt godt til at akkompagnere filmen og et smil på læben”, siger Søren Heilmann.
I alt har kæden ca. 1 mio. registrerede danske kunder.
Digitale filmudbydere desperate for at nå mål
En del af den seneste tids skriverier i danske medier refererer også til en digital vækst på det danske marked. Søren Heilmann kommenterer:
– “Sagens kerne er, at de største digitale filmudbydere på markedet herhjemme, ingen nævnt ingen glemt, allerede sidste år, hvor de efter sigende skulle have haft 300.000 udlejninger, meldte ud, at de ville nå en million udlejninger i 2010. Nu begynder de så at forære filmene væk og fastholder målet om en million udlejninger. Noget kunne tyde på, at de p.t. er et stykke fra målet”, siger Søren Heilmann og fortsætter:
– “Indtil videre har det været svært for de digitale udbydere at finde en kommerciel model, som er økonomisk rentabel, og flere udbydere har måttet revurdere eller tilpasse deres planer. Vi har investeret mange penge i den digitale platform, og når forbrugerne er klar, er vi hos Blockbuster Danmark også klar til at levere et digitalt udbud til alle platforme, hvor man som forbruger ikke er afhængig af at kombinere on-demand filmoplevelsen med et TV-abonnement. Den uafhængighed spår jeg, bliver en vigtig del af fremtiden og en udfordring for mange eksisterende udbydere.”
Kilde: Blockbuster pressemeddelelse