Apple har opdateret deres politik for privatlivet. Nu vil de vide hvor du befinder dig, og bruge det aktivt.
Hvis du er bruger af Apples produkter, så vil du komme til at tage stilling til deres nye mere åbne regler for privatlivet. Eller måske har du allerede accepteret de nye betingelser, uden at læse det med småt. Det skriver T3.dk i dag.
I forbindelse med frigivelsen af det nye iOS 4.0 til iPhone kom der en ny iTunes. For ikke Apple brugere, er iTunes programmet det som binder det hele sammen. Altså det der opdaterer den mobile enhed (telefon, ipod, ipad), holder enheden ajour, sørger for backup osv.
Næste gang du forsøger at købe noget i iTunes, eller hente seneste iOS 4.0, dukker de nye betingelser op. Og der er ingen måde man kan takke nej på, altså bortset fra at droppe nye Apple software produkter.
De nye betingelser for Apples Location-Based services siger:
“For at kunne yde lokationsbaserede tjenester på Apple-produkter, kan Apple og vores partnere og licenshavere indsamle, bruge og dele præcise lokationsdata, herunder real-time geografisk lokation for din Apple-computer eller ?enhed. Disse lokationsdata indsamles anonymt i en form, som ikke identificerer dig personligt, og bruges af Apple og vores partnere og licenshavere til at udbyde og forbedre lokationsbaserede produkter og tjenester. For eksempel kan vi dele geografisk lokation med applikationsudbydere, når du tilvælger deres lokationstjenester.”
“Til visse lokationsbaserede tjenester, der tilbydes af Apple, såsom MobileMe, ?Find My iPhone?, er dine personlige oplysninger nødvendige for at faciliteterne kan fungere.”
Hvad de nye oplysninger helt konkret skal bruges til ved ingen endnu, men der spekuleres i at Apples reklamer (iAd) sikkert får glæde af dem. Altså reklamer baseret på hvor du er. Men betingelserne som sådan er jo mere vidtrækkende.
Kilde: T3