Wupti fanget i ikke at ville overholde købeloven. Tørrer den af på producenterne.
To år. Så lang tid kan man i Danmark reklamere hos en sælger over varer, der er gået i stykker. Det siger købeloven, men wupti.com ansatte siger noget andet.
“Vi har en serviceaftale hos producenterne, dem får man nummeret til, og så kan kunderne selv lave aftalerne,” forklarer kundeservicemedarbejderen Rune til Nyhedsbureauet Newspaq.
Men handlen er jo indgået med Wupti.com og ikke med producenterne.
“Ja, men det er sådan, vi plejer at gøre. Det er altså lettere, du selv ringer til producenten, i stedet for at jeg skal ligge og ringe frem og tilbage,” argumenterer han.
Ifølge købeloven har man krav på at rette sin reklamation direkte til sælgeren.
“Det kan godt være, at købeloven er sådan, men det vil være lettere, at du selv ringer og aftaler. Har du været inde at læse vores handelsbetingelser? Det kan jeg høre, du ikke har. Jeg vil kun hjælpe dig, hvis du gør, som jeg siger. Slut prut.”
Men det er jo jer, handlen er indgået med, hvorfor respekterer I ikke købeloven?
“Det kan godt være, men hvis du spørger min kollega, vil han sige nøjagtigt det samme,” og så bliver røret knaldet på.
Den går ikke ifølge Forbrugerombudsmand Henrik Øe.
“Hvis man har købt en vare hos en forretning, har den forretning også pligt til at modtage reklamationer, hvis varen går i stykker. De kan ikke kræve, at kunden skal tage kontakt til en producent, og købeloven gælder på nøjagtigt samme måde, når der bliver handlet på nettet,” slår Henrik Øe fast over for Newspaq. Forbrugerombudsmanden bekræfter, at han har hørt om adskillige eksempler på denne nye praksis.
Hos Forbrugerrådet er man ikke helt tilfreds med wupti.com’s metoder.
“Man kan risikere, at producenten af varen stiller med ringere vilkår, end man har krav på ifølge købeloven. Og der må ikke være nogen som helst omkostninger, når man reklamerer over en fejl i et produkt,” forklarer juridisk medarbejder i Forbrugerrådet Jakob Steenstrup til Newspaq.
Han er bange for, at danske kunder slet ikke er klar over, at de kan nægte at skulle sendes videre til producenten af produktet i stedet for at klare reklamationen direkte med den forretning, hvor de har handlet.
“Derfor frygter vi, at klagemængden kun er toppen af isbjerget, da mange desværre ikke ved, de har krav på at reklamere direkte til det sted, hvor de har købt varen,” siger Jakob Steenstrup til Newspaq.
Hos Wupti.com er sagen klar. Sådan bør en kunde ikke svares, lyder det fra ledelsen.
“Jeg kan ikke kommentere den konkrete sag, da jeg ikke kender det præcise indhold af samtalen. Men jeg kan sige, at vi naturligvis overholder købeloven i Wupti.com og også tager imod reklamationer fra kunderne.
Vi kan godt opfordre kunderne til at ringe direkte til producenterne, hvis det går hurtigere, men ansvaret er vores, det er klart. Og det er kun noget, vi kan opfordre til. Hvis du ikke er interesseret i at tale med producenten, så er det os, der skal gøre det – der kan der ikke herske nogen tvivl om,” siger direktør i wupti.com Torben Mouritsen til Newspaq.
Kilde: Newspaq