Sony kan blive den helt store vinder hvis 3D slår an, som fabrikanterne forventer vil ske.
I et interview med det japanske finansmagasin Nikkei fortæller Sony hvorfor de forventer at lede 3D TV udviklingen.
Sonys satsninger på indholdsiden kan gøre koncernen til den naturlige konge af 3D TV. Dette selvom flere af de øvrige japanske og koreanske elektronikfirmaer også arbejder målrettet på at tilbyde 3D TV, hvad vi senest så på CES udstillingen i Las Vegas hvor 3D var det store “buzz word”.
Det er Akira Shimazu, senior general manager i Sonys 3D & BD Project Management Division (billedet th), der forleden fortalte Nikkei om 3D og hvordan Sony ser sin rolle i den forbindelse.
Artiklen her er baseret på indholdet af det interview, men er bearbejdet og ikke en ordret oversættelse.
Hvorfor 3-D TV nu ?
Akira Shimazu fortæller, at udviklingen har gjort det muligt at udbrede 3D nu. Takket være udbredelsen af digitale biograffilm, er det blevet nemmere få 3D ud i biograferne, og specifikationerne for 3D på blu-ray er nu fastlagt, så 3D-filmene også nemt kan komme ud i hjemmene.
Tidligere var 3D visning forbeholdt specielle projektorer og plasma TV, men nu er LCD TV også blevet hurtige nok til at vise 3D i en god kvalitet, med en forbedret responstid til den ønskede 240 Hz billedfrekvens.
Panasonic fortalte dog recordere.dk på CES, at de også har måttet forbedre deres plasma displays til de nye 3D TV, med en fosfor der er mere velegnet til de hurtigere responstider som 3D kræver.
Er 3D også et forsøg på at bremse prisudviklingen ?
Markedet for 3D TV vil sandsynligvis først begynde at vokse her i efteråret 2010. Det efterfølgende års tid vil det nok få en indflydelse på prisudviklingen i almindelighed, så priserne på fladskærms-tv ikke dykker yderligere i den periode. Alene det at priserne på fladskærms-tv ventes at “tage en pause” vil give Sony en større indtjening, fortæller Akira Shimazu.
Og da 3D TV ikke kræver ny hardware for Sony, men blot ny software, er der ingen udsigter til ekstra tunge udgifter ved fabrikationen. Eneste ekstra udgifter er produktionen af de specielle briller som “aktive shutter” briller.
Hvor befinder Sony sig i konkurrencen om 3D markedet ?
Sony dækker hele spektret af 3D indhold, fra film til spil. Tidligere var broadcast (TV stationer) det eneste marked, hvor Sony ikke var tilstede, men selv det har ændret sig via joint ventures med andre selskaber.
Ingen af de øvrige japanske eller koreanske elektronikfirmaer har investeret i indholdsmarkedet. Hos andre firmaer drives 3D satsningen af deres TV apparater. Hos Sony har alle divisioner i koncernen været involdveret i 3D, ja selv Sony bossen Howard Stringer.
3D vil slet ikke kunne opnå at blive et fuldt udviklet marked, uden Sonys arrangement på både software og hardware.
Sony Monolithic Design (Også 3D TV)
Forbrugerinteressen i 3D virker lav alle steder, pånær i USA ?
USA er frontløber indenfor 3D biografer, men det anslås at i år 2013 vil halvdelen af verden være godt dækket ind med 3D biografer. Derfor ventes det at interessen for 3D teknologi vil vokse verden over i løbet af de næste 2-3 år.
Sony har store forventninger til det japanske marked, der normalt elsker nye ting. I Europa og Latinamerika ses et potentiale i 3D TV-udsendelser, som fodbold verdensmesterskabet fra Sydafrika.
Sony starter salget af deres 3D TV samtidig på alle væsentlige markeder. Sonys 3D TV kommer til salg i Japan, USA, Europa, Latinamerika, Kina og andre asiatiske lande på samme tid her til sommer.
Vil de specielle 3D briller ikke forstyrre udbredelsen?
Det at skulle have de specielle briller på for at se 3D, gør det svært at lave andre ting mens man ser TV. Det kræver tilvending, ligesom andre ting i hverdagen.
Der er nogle som mener at 3D brillerne vil bremse udviklingen, men der må også være indhold som de vil elske at opleve i ægte 3D, såsom film og sport. Det vil være vitalt for udbredelsen af 3D, at der kommer noget indhold som seerne bare VIL se.
I begyndelsen vil Sony booste salget, ved at vise demoer af 3D ude i butikkerne.
Hvad er målet for salget af 3D TV ?
Der er et estimat som siger, at der vil blive solgt 1 million 3D TV i 2010, men Akira Shimazu tror at det tal er for lavt sat. Sony satser på at snuppe en stor bid af den kage. I 2011 vil markedet for 3D TV vokse eksplosivt.
Tidligere tiders 3D solgte ikke, fordi den primære idé bag var at overraske seerne med pop-ud effekter, altså ting der kom ud af skærmen eller lærredet. Det vil være anderledes nu, hvor Hollywood har udsendt flere nye spændende 3D titler, og 3D TV ikke er dyre i anskaffelse.
Akira Shimazu anser det derfor for utænkeligt, at denne nye satsning på 3D teknologi vil fejle. Markedet for 3D TV vil vokse i de kommende år, spørgsmålet er alene om det vil ske hurtigt eller langsomt.