Sony LED LCD, her i deres nye 2010 Monolithic Design
TV med LED bagbelysning stormer frem, og alle fabrikanter vil have deres bid af kagen, selv Panasonic.
Samsung gik i offensiven sidste år, med lanceringen af en hel stribe LED-TV modeller, som er LCD-TV med LED bagbelysning. Andre fabrikanter tøvede dengang, med at udråbe det til en succes; Men det blev det, og i år er alle fabrikanter på vognen, for at få deres bid af dette hastigt voksende marked.
Selvom LED LCD ikke er nogen ny TV-teknologi, det er fortsat et LCD-TV teknisk set, så kan LED bagbelysningen give flere fordele som:
- Slim design
- Bedre sort gengivelse
- Lavere strømforbrug
Og det virker som ting der falder i kundernes smag. Måske især det mere slim design.
Afstemning
Billede fra sidste års Samsungs LED LCD
Fabrikanterne ser lyst på LED LCD
Sony indrømmede i forbindelse med deres produktlanceringer tidligere på året, at de var sene til at komme med på LED LCD vognen. Det betød at de udskød de planlangte produktlanceringer i efteråret 2009, for at blive klar med helt nye produkter til i år.
Resultatet så vi på CES i Las Vegas og det efterfølgende store nordiske pressemøde. Nu har Sony fået et stærkt design, og mange modeller med LED bagbelysning. Sony venter selv at sælge omkring 6 mio. TV med LED i næste regnskabsår, og forventer at LED også dukker op i de mindre modeller (entry level).
Sony venter at 30% af deres solgte TV vil være LED LCD.
Toshiba, der ikke er så stærkt repræsenteret i Danmark endnu, venter at sælge 4,5 mio. LED LCD indenfor 2010 regnskabsåret. Toshiba venter også at 30% af deres solgte TV vil være LED LCD.
Sharp venter at 20% af deres TV salg i år kommer fra LED LCD, men at dette tal vil være 60% i 2012.
Panasonic er om nogen forbundet med plasma tv. Men de venter at 30% af deres TV benytter LED bagbelysning næste år, hvilket kunne indikere at de ser markedet for plasma TV vil vige lidt til fordel for LED LCD.
Samsung var frontløber på LED LCD sidste år, og solgte 2,6 mio. enheder, hvilket svarer til 10% af deres samlede salg af LCD TV. Men i år forventer de at antal LED LCD vil have nået 30% af det samlede salg.
Der er ingen aktuel information fra LG og Philips, hvordan de ser markedet for LED LCD udvikle sig.
Kilde: Forventede salgstal stammer fra finansmagasinet Nikkei