DR er også blevet en konkurrent, til udbredelsen af kommercielt digitalt tv.
Boxer er sat i verden for at skabe konkurrence på markedet for TV-signaler herhjemme. Altså konkurrere med kabel-tv, satellit og bredbånd. God sund konkurrence skaber bedre udbud, bedre vilkår eller bedre priser, eller en kombination af de tre.
Men dengang det blev besluttet at udbyde konsessionen på kommercielt digitalt tv herhjemme, var det næppe meningen at DR også skulle blive en slags konkurrent til Boxer. Men sådan er det blevet, efter at DR nu har en vifte af kanaler, som er gratis på DTT nettet.
Viften af kanaler med DR 1, DR2, DR Update, DR Ramasjang, DR K og DR HD, gør at mange husstande som måske kunne være lokket over på Boxer, istedet nøjes med de gratis tilbud som – i hvert fald indtil videre – også omfatter TV 2.
Boxer er enig i den betragtning.
“Vi har ikke rigtig beskæftiget os med, hvor populære DR’s kanaler kunne blive. Men det er klart, at et alt for stærkt free-to-air udbud er problematisk i forhold til Boxers muligheder for at konvertere free-to-air kunder til betalings-tv kunder,” siger Boxer direktør Steen Ulf Jensen til Mediawatch.
Boxer ligger under det det forventede antal abonnenter, men vil ikke fortælle hvor meget under. Der har tidligere været tal fremme, om at Boxer havde satset på 100.000 kunder inden udgangen af 2009, men hvor mange de nåede op på er foreløbig en hemmelighed.
“Jeg kan desværre ikke kommentere på antallet af Boxer-kunder. Det tal bliver offentliggjort af Teracom (Boxers ejer, red) i forbindelse med Teracoms årsrapport. Jeg kommenterer heller ikke på, hvor mange vi skal op på,” siger direktør Steen Ulf Jensen til Mediawatch.
Steen Ulf Jensen fortalte for nylig til recordere.dk, at 30.000 kunder aktuelt var alt for lavt sat. Så et godt bud er et sted imellem 45-50.000 kunder nu og her.
Det gode nyhed for Boxer TV er dog, at selskabet ikke har mistet potentielle abonnenter til parabol og kabel platformene, de er blot langsommere om at tage kommercielt TV ind.
Antallet af husstande, der modtager tv-signalet via antenne til ét eller flere tv-apparater i hjemmet, var ifølge Gallup stort set uændret fra 597.000 i oktober-november 2008 til 570.000 husstande i november 2009. Det svarer til, at blot fire procent af husstandene har erstattet tv-antennen med en anden modtageform.
Så kunderne er der, hvis ellers Boxer kan lokke dem væk fra de mange gratis tilbud.