Guiden Best Global Brands 2009 er udkommet, og indenfor forbrugerelektronikken er det Samsung som er i front.
Koreanerne stormer frem indenfor forbrugerelektronikken, på bekostning af de “gamle” hæderkronede selskaber. Det ses på populariteten, salget og nu også værdien af selve brand’et Samsung.
Årets liste over de mest værdifulde brands er udkommet, og indenfor forbrugerelektronik brands er det Samsung som fører. Det blev til en plads 19 i år, lige foran Apple der jo også er stor indenfor forbrugerelektronik nu.
Lidt længere nede af listen finder vi den gamle topscorer i diciplinen “consumer electronics brand value”, nemlig Sony. Men Sonys udfordringer med at holde stand, på markeder de tidligere dominerede, har kostet værdi også på denne front. Sony er rykket ned på plads 29.
På plads 42 følger Philips, mens Panasonic er nr. 75 på listen. De øvrige mærker er udenfor top-100.
Nysgerrig efter hvem der ligger i toppen over brands? Det har ikke så meget med AV forbrugerelektronik at gøre, men her er top-20:
- Coca-Cola
- IBM
- Microsoft
- GE
- Nokia
- McDonald’s
- Google
- Toyota
- Intel
- Disney
- Hewlett-Packard
- Mercedes-Benz
- Gillette
- Cisco
- BMW
- Louis Vuitton
- Marlboro
- Honda
- Samsung
- Apple
Ok, Cisco laver også lidt forbrugerelektronik under Linksys navnet. Men det valgte vi at se bort fra i denne sammenligning, da det ikke er derfor de ligger på plads 14.
Kilde: Interbrand