Forside * Nyheder

Den ultimative High Definition biografoplevelse


 


Fem nye biografsale klar til 4K og 3D. Danmarkspremiere hos CinemaxX i København, Århus og Odense d. 2. oktober 2009.


Det er hidtil gået meget langsomt med at installere digitale projektorer og 3D i danske biografer, men nu sker der endelig noget. CinemaxX-biograferne har opdateret 5 biografsale med tidens mest moderne digitale 3D udstyr i København, Odense og Århus.


 


Sony CineAlta 4K film projektor


Det nye udstyr kan tænde den indre glød hos selv de mest kræsne High-Definition-entusiaster. Der er tale om SONY’s CineAlta 4K “State-of-the-art” maskineri og teknologi fra RealD, som byder på et billede med hele 9 millioner pixels – 24 gange i sekundet. Med andre ord udstyr som præsenterer film i en opløsning, der er 4 gange bedre end den der hidtil er set i Danmark.


Yderligere har CinemaxX udskiftet biografernes eksisterende lærred med specielt fremstillede høj-refleksionslærreder. Resultatet er, at vi nu kan opleve Hollywood film i Ultra High-Definition herhjemme.


Pixar/Disney?s ?OP?, der åbnede årets filmfestival i Cannes, bliver første film i Maxximum Digital 3D. OP har premiere d. 2. oktober. Senere følger Verdenspremieren på “A Christmas Carol” med Jim Carrey i hovedrollen den 6. november 2009.


 


Hvad betyder “digital”, “4K” og hvad er fordelene?


I mere end 100 år, har filmselskaberne distribueret 35mm filmkopier rundt imellem biograferne. Det er en epoke, der er ved at være en saga blot. 35mm film er langsomt på vej væk fra biografen for at blive erstattet af den digitale biograf, også kaldet D-Bio.


I stedet for 35mm film, er “filmen” nu en krypteret fil, der ligger gemt på en computerserver og leveres til biograferne på en harddisk med en DCP (Digital Cinema Package). DCP?en er en enorm fil, eksempelvis fylder “The Dark Knight” i 4K opløsning ikke mindre end 248 GB, hvilket svarer til hele 57 DVD skiver.


Da de digitale kopier kommer direkte fra kildematerialet i Hollywood, er den store fordel for publikum den fantastiske billedkvalitet. En “almindelig” analog 35mm film kopi, der normalt ser meget fin ud, er kopieret fra et internegativ, som er en kopi af kameranegativet. 35mm biografkopien er derfor flere generationer væk fra det originale negativ, og har dermed ikke den skarphed og opløsning, som vitterligt ligger i kameranegativet.


Med digital billedegengivelse, er alle kopier præcis lige så gode som originalnegativet, og dermed får publikum den bedst mulige kvalitet for biografbilletten. Knivskarpe billeder og krystal klar lyd, i følge CineMaxX.


 


En helt ny 3D oplevelse


Digitale projektorer har også den fordel, at biograferne nu har mulighed for at vise tre-dimensionelle film i digital kvalitet, eller blot “Digital 3D”. 3D er den måde, vi ser verdenen omkring os. For at skabe en 3D effekt på det store lærred, er der faktisk 2 billeder der bliver vist på samme tid – et billede til hvert øje – højre billede og venstre billede. Sådan opfatter vi 3D. Hvert øje ser et billede, der er en lille smule forskelligt fra det andet. Hjernen “smelter” de to billeder sammen, og skaber et enkelt 3-dimensionelt billede.


Digital 3D kopierer altså den måde vores øjne opfatter omverdenen på.


Nogle kan måske huske deres 3D oplevelser fra horror film i 1950erne, 60’erne eller 70’erne, – en oplevelse der i høj grad var præget af rød/grønne briller med dårlig farvegengivelse eller polariserede papbriller, der irriterede øjnene efter 5 minutter. Mange klagede over hovedpine og ubehag – gener der gjorde, at publikum aldrig rigtig tog konceptet til sig.


Og andre igen har 3D erfaringer fra de større tema-parker som Universal-Studios, Disneyland eller Legoland, der byder på filmoplevelser med bevægelige sæder, og overraskelser til publikum i form af eksempelvis luft eller vandråber i ansigtet.


Digital 3D er noget helt andet og en helt ny oplevelse. Her handler det ikke kun om effekter, som skal imponere publikum. Det er en helt ny billedeoplevelse med en dybde kun overgået af det menneskelige syn. Der skal stadig bæres briller for at opleve Digital 3D, men det er nydesignede, komfortable letvægtsbriller, som ligner solbriller, der sikrer en behagelig oplevelse. Nogle biografgæster vil måske endda henlægge de nostalgiske tanker til Jake og Elwood fra ?The Blues Brothers?, når de kigger ud over salen.


Store verdensnavne i filmbranchen har forelsket sig i den ekstra dimension, og betydelige filminstruktører står på nakken af hinanden for at få lov til at kaste sig over den nye teknik. Bl.a. arbejder James Cameron, Robert Zemeckis, Steven Spielberg og Peter Jackson på en række større film, som alle forventes at blive blockbusters. Walt Disney Studios Motion Pictures har indtil videre 8 3D-film i produktion med premiere frem til udgangen af 2010, deriblandt ?Toy Story 3?.


 


Hvorfor RealD?


Der er flere leverandører af 3D og D-Bio udstyr i dag. CinemaxX har valgt RealD, der blandt andet leverer hardware og software til 80% af alle 3D installationer i USA. RealD er den leverandør, som har bedst erfaring med både 3D og D-Bio.


En af de store udfordringer med 3D er at få lys nok på biograflærredet. Hvis der ikke er lys nok, oplever publikum filmen som dunkel, fattig på kontraster og samtidig forsvinder 3D-effekten. RealD XL Cinema System til DLP projektorer og RealdD XLS Cinema System, der er udviklet specielt til Sony?s 4K projektor, giver mere lys på biograflærredet end noget andet 3D system. Kombineret med de specielt fremstillede høj-reflektionslærreder, kan tilskueren opleve en udsædvanlig realistisk 3D effekt.


?Ghosting?, der opleves på lærredet som en slags skygger, er en anden af de store udfordringer ved 3D. RealD tilbyder som den eneste 3D leverandører EQ Ghostbusting, der fjerner ghosting. Da alle andre 3D systemer i dag giver ghosting, er dette RealD?s store force? og selvfølgelig den helt store forretningshemmelighed.


Den tredje hurdle med 3D-projektion er, at man ved brug af den gængse 3D teknologi baseret på én enkelt projektorløsning, kan trætte øje og hjerne da billedeinformationen til henholdsvis venstre og højre øje sendes skiftevis og rumopfattelsen skabes i hjernen. Dette kræver tilvænning og energi. Anvendelsen af RealD?s 4K teknologi, hvor der parallelt projiceres fra to linser, betyder at publikum i biografen ser med begge øjne samtidig, præcis som rummelig perception foregår i hverdagen og derfor virker denne teknik ikke anstrengende for hverken øje eller hjerne.


 


Maxximum 3D / 4K Techology


CineMaxX kalder det selv “Den ultimative High Definition biografoplevelse”, og den får Danmarkspremiere d. 2. oktober 2009.


CinemaxX er blandt de første i verden, der installerer SONY’s 4K maskiner, og bringer sig dermed helt frem i forreste række blandt digitale biografer. Der er mindre end 350 biografer i hele verdenen med 4K udstyr.


?Maxximum 3D? er kombinationen af 4K, RealD og Danmarks største – og nye kæmpe høj-reflektionsbiograflærreder.


 


Kilde: CinemaxX

Annonce:
Her på recordere.dk elsker vi en god dialog. Blot det holdes i en pæn tone, uden personhetz og indenfor emnet. Tak fordi du bidrager positivt. Kommentarer modereres.