Slut med efterligninger – i dag skal det være den ægte vare.
Væksten i salget af de flade TV har været massiv.
Flad-tv er i første halvår af 2006 for alvor blevet standard tv´et. Væksten har målt i styk været 134 %, oplyste direktør Allan Bugge fra Branchen Forbrugerelektroniks (BFE) på et pressemøde ved Europas største forbrugerelektronikmesse, IFA i Berlin. BFEs direktør oplyste videre, at salget af fladskærme fordeler sig mellem LCD og Plasma med 9 til 1. Samlet forventes tv salget at runde over 400.000 tv i 2006. Heraf er 330.000 fladskærme.
Fremgangen mærkes også her på hjemmesiden, hvor der inden året er omme forventes at være formidlet salg af over 1000 flad-tv via Fælleskøb.
Udviklingen indenfor tv følger den generelle trend, hvor der finder en massiv udskiftning fra analoge til digtitale produkter sted.
I et kig fremad vurderede Allan Bugge, at den såkaldte formatkamp mellem de nye formater til afløsning for DVD – Blu-ray og HD-DVD – i realiteten nu er afgjort til fordel for Blu-ray. De nye “dvd’er” er i øvrigt en af forudsætmingerne for udbredelsen af HDTV, der bl.a. på grund af sin høje kvalitet kræver meget mere plads end de nuværende lagermedier kan tilbyde.
Et kig rundt på årets IFA afslører at han nok får ret. Blu-ray var ihvertfald langt foran dér i både udbredelse og markedsføring. Hvor det blå Blu-ray navn kunne ses overalt på årets IFA, fandt man kun HD-DVD repræsenteret på Toshibas stand.
Delvis kilde: BFE