Det lader til at Apple vil tvinge folk til at gå til dem selv eller deres partnere, hvis deres iPhone 8- eller iPhone X-skærme går i stykker.
Hvis du f.eks. har en iPhone 8 og skærmen er blevet udskiftet af en uafhængig reparatør, kan iOS 11.3 få den til at miste følsomheden.
Motherboard rapporterede igår at adskillige brugere har haft problemer med at deres iPhone 8 holder op med at reagere på skærm-tryk, når de har opdateret til den ny iOS-version. Fælles for dem alle er, at de har fået skiftet skærmen ud, efter f.eks. at have tabt telefonen, så den oprindelige skærm gik i stykker.
Til at starte med var der kun tale om problemer med tredjeparts-skærme, altså uoriginale dele, der ofte er langt billigere end Apples egne. Men nu hedder det fra flere af de uafhængige Apple-reparatører, at heller ikke originale Apple-skærme er fri for problemer.
Ifølge Engadget kan originale Apple-skærme, der sættes i iPhone 8, 8 Plus eller X, ikke længere automatisk justere brightness, hvis det er en uafhængig Apple-reparatør, der gør det. Der er tilsyneladende ingen problemer, hvis det sker i en Apple-butik.
Sensoren, der holder øje med omgivelsernes lysforhold bliver simpelthen koblet fra, hvis reparatørerne forsøger at sætte en anden skærm i, og Apple vil tilsyneladende ikke fortælle dem, hvordan de undgår det. Det sidste har været et problem for såvel iOS 11.1, 11.2 og 11.3.
Begge medier melder om utilfredshed blandt de uafhængige reparatører, hvoraf mange nu simpelthen slet ikke vil reparere iPhone 8-modeller. Der er også en udbredt opfattelse af, at Apple har indført disse ”fælder” med vilje, for at tvinge folk til kun at gå til Apple eller deres partnere for reparationer.
Har du haft problemer som ovenstående? Giv en melding i kommentarfeltet herunder.