Teleselskaberne har en guldgrube af data over vores færden. Her fortæller TDC hvordan den sælges til 3.part.
Viden om hvor vi færdes kan være guld værd for virksomheder, og derfor anses de indledende salg af mobiltelefonernes færden nu, blot som en spæd start på noget der bliver meget stort.
Teleselskaberne ligger inde med en guldgrube af oplysninger, som andre virksomheder gerne vil have fingre i.
TDC har nu indledt et samarbejde med VisitAarhus, og det er formentlig blot begyndelsen på salg af ‘big data’ (som det kaldes) fra mobilnetværket. Det skriver Ritzau.
Sporer ‘turisters’ færden i Aarhus
Her fremhæves et eksempel fra Aarhus hvor turistorganisationen VisitAarhus modtager data fra TDC, om hvor mobiltelefonerne der været på en eller flere adresser i byen, efterfølgende bevæger sig rundt i byen og landet.
Altså hvor turen går hen efter det første besøg, og det næste og det næste igen. På den måde kan turistorganisationen blive klogere på deres kunder – i dette tilfælge kortlægge kundernes (turisternes) færden rundt i byen.
“Formålet er at se på, hvordan man kan målrette byens tilbud til turister”, fortæller koncerndirektør i TDC Erhverv, Marina Lønning, til Ritzau.
Via statistikkerne har VisitAarhus eksempelvis konkret kunnet se at turisterne fordeler sig mellem Djursland og Søhøjlandet, hvor en del også besøger den jyske vestkyst.
Bevægelsesmønstre er brugbare data
Netop data som bevægelsesmønstre hos brugerne af mobiltelefoni ventes at blive et vigtigt forretningsområde for de store teleselskaber i fremtiden. Et område hvor de kan tjene penge i et ellers presset marked.
“Det er helt klart et rigtig spændende område, og det kommer helt klart til at fylde noget for os i fremtiden”, lyder det fra Marina Lønning til Ritzau.
Der er allerede dialog med andre kommuner om lignende projekter, uden at TDC dog vil gå i detaljer med hvad det handler om.
TDC forsikrer dog at data er anonymiseret. En given færden kan ikke spores tilbage til ens telefonnummer, slutter Marina Lønning.