Hvis der er landet en mystisk add-on i din Firefox-browser med navnet ’Looking Glass’, er du ikke under hacker-angreb.
Du kan tage det helt roligt, du er bare blevet offer for en avanceret, kombineret reklame- og informationskampagne.
’Looking Glass’ er nemlig en udvidelse til Firefox, der ikke gør ret meget andet end at gøre opmærksom på sig selv. I beskrivelsen af udvidelsen finder man et link til en webkampagne, der er lavet til at råbe op om privatliv og sikkerhed på nettet – og reklamere for ’Mr. Robot’-serien, der jo handler om det samme. Kampagnen bestod af et lille online-spil med referencer til serien.
Problemet er, at udvidelsen (i et forsøg på at vise budskabet i fuld effekt) blev sendt ud til Firefox-browserne uden at brugerne havde bedt om det, så det gjorde naturligvis en masse brugere sure.
Siden har Mozilla flyttet ’Looking Glass’ over i deres Add-On Store, så brugere, der gerne vil prøve spillet, kan gøre det frivilligt.
En talsperson fra Mozilla har givet en slags undskyldning til Engadget, hvor vedkommende siger, at kampagnen ”skabte en del forvirring hos visse brugere” og at de har ”lyttet til feedbacken”.