DR retter en ny licens-kampagne mod de unge, som er den gruppe hvor færrest betaler licens.
DR indleder nu en ny licens-kampagne der skal få flere til at betale medielicens. Den ny kampagne er rettet mod de unge, da der blandt den aldersgruppe er færrest licensbetalere.
“Selv om ni ud af 10 unge bruger DRs tilbud hver uge, er der desværre mange af dem, der oplever, at de ikke rigtig får noget for licensen, ligesom de heller ikke tænker over, hvad public service er og værdien af det. Unge mellem 18 og 29 år skiller sig ud som den aldersgruppe, hvor markant færrest er tilmeldt medielicensen”, fortæller DRs generaldirektør Maria Rørbye Rønn.
En række interviews med unge, i forbindelse med forarbejdet til kampagnen, viser at dialog gør dem mere åbne for at forholde sig til den samfundsmæssige værdi af public service. Det er ikke nok kun at forklare det for dem.
Her er det, at de ni små film med kendte, unge danskere kommer ind, fordi deres ærlige holdninger til public service er et godt udgangspunkt for diskussion blandt de unge.
“Vi håber på, at vi ved at åbne for dialogen kan skabe forståelse for, at public service binder Danmark sammen gennem et bredt udbud af programmer og tjenester med nyhedsformidling, oplysning, undervisning, kunst og underholdning. Hvis det lykkes, bliver skridtet til at betale licens også nemmere at tage”, siger Maria Rørbye Rønn.
Med igangsættelsen af denne nye kampagne er det iøvrigt slut med sloganet “licens er noget, vi giver til hinanden”, som tilhørte sidste års licenskampagne.
Den nye kampagne har fået sin egen hjemmeside på hvaderpublicservice.dk