Bang & Olufsen vil eje færre butikker og gør klar til et frasalg i Kina og USA.
Den danske elektronikproducent gør klar til at frasælge en række af egne butikker. Det skriver Børsen.
Det drejer sig i første omgang om ‘Bang & Olufsen’-ejede butikker i USA og Kina, to af de vigtige vækstmarkeder, og det handler ikke kun om at frigøre kapital men også om at holde fokus på kerneforretningen.
“Vi skal fokusere på, hvad vi er rigtigt gode til, og det er ikke detailhandel”, fortæller bestyrelsesformand i Bang & Olufsen, Ole Andersen, til Børsen.
Derfor er det besluttet, at B&O ikke skal eje og drive ligeså mange butikker i fremtiden, som nu.
Der var i seneste regnskabsår i alt 22 af de såkaldte Bang & Olufsen B1-butikker i Nordamerika og 36 i Storkina (Kina, Hong Kong, Macau og Taiwan), men det er ikke oplyst hvor mange af dem B&O selv ejer og hvor mange der allerede er franchise.