I marts kunne vi fortælle at YouSee måtte vinke farvel til 9.500 kunder i Ishøj, fordi byrådet havde valgt et nyt konsortie til at levere internet og TV. Siden skiftet har der dog været så store problemer, at boligforening nu overvejer at gå tilbage til YouSee.
Konsortiet Kabelplus, der overtog distributionen af TV og Internet til flere boliger i Ishøj i maj, har siden overtagelsen kæmpet med problemer på det net de overtog fra YouSee. Oven i problemerne, har Kabelplus også været underbemandet i kundeservice.
“Der har mildt sagt været kaos – det gælder både tv-kanaler og internetforbindelser.”, fortæller borgmester Ole Bjørnstorp til sn.dk på Vestegnen.
“Henvendelserne på både telefon, mail og i butikken har oversteget, hvad Kabelplus har kunnet håndtere, og det har vi sammen arbejdet på at forbedre. Vi har blandt andet indgået en aftale med Kabelplus om, at de snarest muligt skal ansætte flere folk til deres kommunikationsindsats, så de kan være mere proaktive. Det betyder blandt andet også, at deres hjemmeside skal gøres mere brugervenlig, så kunderne lettere kan finde informationer,” siger Ole Bjørstorp på Ishøjs egen hjemmeside.
Ifølge kontrakten med Ishøj kommune, har Kabelplus 60 arbejdsdage til at sikre, at anlægget opnår normal drift. Derfor vil Ishøj kommune nu føre tæt tilsyn med udviklingen ved at holde ugentlige statusmøder.
I juni modtog kommunen en rapport fra Torben Rune fra teleanalyseselskabet Netplan, der fortæller at YouSee ikke har givet fyldig og korrekt dokumentation, og at flere forstærkere i anlægget var forkert justeret da Kabelplus overtog driften. Netplan anbefaler også at kommunen undersøger om det er ansvarspådragende for YouSee i henhold til de bestemmelser, der var i den tidligere aftale.
Boligforeningen Vildtbanegård afdeling 1 i Ishøj har under kaoset valgt at melde sig ud af Ishøj fællesantenne, og kigger nu på hvem de i fremtiden skal bruge.
Ramte kunder kan få kompensation
Trods de mange forskellige tiltag har nogle borgere desværre i perioder stået helt uden eller med ustabilt internet.
Kabelplus tilbyder nu de berørte borgere, at de kan få refunderet deres betaling for internet for den periode, hvor de har haft problemer. Dette skal gøres på Kabelplus’ hjemmeside.
Ishøj Kommune er opmærksom på, at nogle områder af kommunen stadig har ustabilt internet. En af årsagerne til dette er, at der – sammen med overgangen til ny administrator – også sker en opgradering af nettet.
Helt konkret betyder det, at signalet fremsendes på en anden, mere avanceret måde end tidligere. Dette gør nettet mere støjfølsomt og kan i perioder skabe ustabilt og langsomt internet.
Var optimister ved indgåelse af kontrakt
“Konsortiet har været konkurrencedygtige på alle punkter, og med deres tilbud har de overbevist byrådet om, at de er den rette leverandør til Ishøj Fællesantenne. Deres fokus på en lokalt forankret serviceenhed kombineret med deres gode priser for borgerne og deres fleksible løsninger var udslagsgivende for, at valget af Konsortiet blev enstemmigt vedtaget af byrådet”, lød det dengang fra Ishøjs borgmester, Ole Bjørstorp.
Læs også: YouSee må sige farvel til næsten 10.000 kunder