Man kan egentlig spørge, hvorfor nogen ikke har tænkt på det noget før.
En af de bedste Hollywood-anekdoter går på, at da George Lucas i sin tid havde problemer med at få finansieret færdiggørelsen af den første Star Wars-film, overdrog han alle film-rettighederne til 20th Century Fox, men bad om at få lov at beholde merchandise-rettighederne. Og det skulle jo naturligvis vise sige at være en genial idé.
Netflix har efterhånden en del egenproduktioner, der er så kult-agtige, at man sagtens kan lave merchandise og licensprodukter baseret på dem. Men det er ikke noget, firmaet har gjort ret meget i indtil videre.
Nu søger de imidlertid i et nyt jobopslag en merchandising-chef, der kan stå for at udlicensere produkter baseret på firmaets serier og film. Det står klart ud fra jobopslaget, at produkterne ud over at tjene penge til Netflix, også skal udbrede kendskabet til serierne (som når mennesker er levende reklame-søjler med en t-shirt fra en eller anden serie).
Interessant nok skal det ikke bare handle om t-shirts og kaffekrus. Netflix vil også have personen til at tage sig af bøger, tegneserier, spil-legetøj og soundtracks. Vi har allerede setl idt af dette med f.eks. soundtracket til ’Stranger Things’ (se billede ovenfor), og Netflix lavede på et tidspunkt nogle whiskeyglas med det omvendte amerikanske flag på som PR-materiale for ’House of Cards’.
Men det giver f.eks. mening at samarbejde med Marvel om legetøjsfigurer baseret på Netflix’ udgaver af deres superhelte, og når det gælder ’Stranger Things’, er der nærmest et hav af ting, man kan forestille sig som merchandise, tegneserier og bøger.