Forbruget af streamingtjenesterne gnaver at det traditionelle tv-forbrug, der dog fortsat er på 2 timer og 38 minutter per dag i gns.
Streamingtjenester gnaver af det traditionelle TV-forbrug, men vi ser stadig flow-TV i over to en halv time om dagen. 88% af danskerne ser fortsat flow-TV i løbet af en uge.
Det fremgår af rapporten ’Medieudviklingen 2016’, som DR Medieforskning udgiver senere i januar, og hvor medieforskerne blandt andet er dykket nærmere ned i data fra Kantar Gallup TV-Meter.
Seningen af traditionelt TV er faldet med 8%, hvilket omregnet i tid svarer til 15 minutter i 2016. Imidlertid blev måden, tallene er gjort op på, ændret den 1. april 2016, så derfor er det reelle fald tættere på 11 minutter om dagen, lyder det fra forskerne.
88% af danskerne ser fortsat flow tv, mod 90% for et år siden.
“De yngre seere har sænket deres TV-forbrug over flere år. Udviklingen er blevet intensiveret i 2016, hvor de 15-29-årige har sænket forbruget med over en fjerdedel”, fortæller Henrik Gregor Knudsen og Mette Birk fra DR Medieforskning, og de fortsætter:
“Tidligere er TV-seningen vokset i befolkningen over 55 år, men nu ser man også et fald blandt disse seere, og det er en afgørende årsag til, at det samlede forbrug af traditionelt TV igen falder markant”.
Dermed er forbruget af flow-tv faldet til niveauet fra før år 2007, hvor det pga. finanskrise mv. strøg i vejret.
“Så i en historisk kontekst, ligger TV-forbruget pr. dansker altså fortsat inden for normalområdet, og traditionelt TV når fortsat meget bredt ud”, lyder det fra Henrik Gregor Knudsen og Mette Birk.
To ud af fem streamer hver uge
Et udbredt alternativ til flow tv er streaming. Det gør 2 ud af 5 danskere hver uge, ifølge rapporten ’Medieudviklingen 2016’.
Blandt dem der ser streaming er der registereret et yderligere fald i forbruget af flow tv, der her er nede på 1 time og 52 minutter dagligt.
En anden årsag til at forbruget af flow tv falder er kabelbarbering. At flere og flere vælger en tvpakke med færre kanaler, og det påvirker det samlede forbrug.
DR-familien og ‘TV 2’-familien
Hvis man ser på tidsforbrug, taber DRs og TV 2’s kanaler i hhv 1 % og 4 %.
Men da den samlede kage har været mindre, har det betydet markante stigninger i seerandele (markedsandele).
TV 2-familien fik med en andel af seningen på 37,8 procent sit bedste år siden i 2011, og DR fik med en seerandel på 36,8 procent det bedste resultat for sine TV-kanaler i seermålingens 25 år lange historie.
DR2, DR3 og DR K har klaret sig godt i 2016. De får alle deres hidtil bedste resultat målt på seerandele. Mange af TV 2’s kanaler oplever også vækst, med undtagelse af TV 2 Zulu der går en del tilbage. TV 2 News klarede sig særligt godt i 2015, hvor blandt andet et folketingsvalg hjalp godt til.
Ny måde at måle på
Begrebet TV ændrer for alvor karakter her fra starten af 2017, hvor TV-seermålingen, som den er blevet lavet siden 1992, bliver helt lavet om.
Fra kun at måle traditionelt TV inkluderer Kantar Gallup TV-Meters tal nu også livestreaming og tidsforskudt sening af indhold fra flow-kanaler samt unikt on demand-indhold.
”Hvor TV og streaming hidtil har været betragtet mere eller mindre adskilte, vil de to begreber fremover smelte mere og mere sammen. Når alt kommer til alt, er der tale om levende billeder – lige meget om signalet kommer fra en antenne på taget eller via Wi-Fi,” skriver de to medieforskere, der også fremhæver i ’Medieudviklingen 2016’, at det er alt for tidligt at lægge traditionelt TV i graven.
”En femtedel af alle over 12 år i 2016 siger, at de ser live-TV via en streamingtjeneste mindst en gang om ugen. Så et fald i dækning og forbrug på traditionelt TV er ikke nødvendigvis lig med en bevægelse henimod flow-TV’s endeligt, for flow kan også eksistere i en streaming-virkelighed”, mener Henrik Gregor Knudsen og Mette Birk.