Formater kommer og går, men det ser ud som om, IMAX består.
Når firmaet bag det populære storformat har overlevet i snart 50 år (De blev stiftet i 1967), er det fordi, de konstant har været i stand til at forny sig.
Det gør de igen nu. De har samlet 50 millioner sammen fra investorer til at udvikle Virtual Reality-koncepter, og det er endda kun første investeringsrunde.
Der er tre kinesiske mediekapital-firmaer, der står bag investeringen, sammen med taiwanesiske Acer og Hollywood-talentfirmaet CAA.
Idéen er dels at udvide den satsning, IMAX allerede er i gang med i USA og Storbritannien, hvor de laver VR-”arkader”, hvor man kan fordrive tiden før filmen, akkurat som man gjorde med spillemaskiner i gamle dage.
Det fremgår ikke fuldkommen klart af pressemeddelelsen fra IMAX, men det ser ud som om, man på content-siden vil lave mindst 25 IMAX-oplevelser i VR, som kommer til at have forbindelser til en række events i IMAX-biografer og de såkaldte IMAX VR-centre (de førnævnte arkader).
De nye ”oplevelser” bliver rullet ud henover de næste tre år.