En ny europæisk streamingtjeneste ser et nichemarked i at levere tv-serier til folk på farten. Der er også dansk bidrag.
Canal+ ejer investerer nu over 400 millioner i indhold til en ny verdensomspændende streamingtjeneste. Det skriver filmmagasinet Ekko.
Streamingtjenesten Studio+ vil lægge ud med 54 tv-serier som de selv får produceret, og målet er at ramme mobilbrugere.
Hver serie består af 10 afsnit, hvor hvert afsnit er af 5-10 minutters varighed, så de egner sig til at blive set på farten, i tog, bus eller metro.
“Vi henvender os til alle dem, der allerede bruger deres smartphones til at se videoer og webserier, men som finder udbuddet for kedeligt og klassisk”, siger Gilles Galud, der er direktør for Studio+, til Ekko.
Bag Studio+ står franske Vivendi, ejer af det franske Canal+
54 tv-serier
Hovedvægten er lagt på action, thriller og suspense og optagelsernes lyssætning tilpasses den mobile skærm.
“Det eneste, der rent kunstnerisk adskiller vores produktioner fra en biograffilm, er, at vi undgår mørke scener, fordi mørket forvandler skærmen til et spejl. Ellers er intet anderledes: den storslåede natur, panoramabilleder og skuespillet – det hele er dér”, fortæller Gilles Galud til Ekko.
De første 29 serier er klar eller i produktion nu. De er optaget i 18 forskellige lande verden over, deriblandt Danmark. Her bidrager Kasper Torsting med serien Ø fra Bornholm, med bl.a. Søren Pilmark og Maibritt Saerens på rollelisten.
Til næste år ventes tilføjet yderligere 25 tv-serier.
Tilgængelighed
Studio+ vil kunne ses via en specialdesignet app.
De ruller streamingtjenesten ud stepvis verden over. Først Latinamerika fra september, og så følger Europa i december. Asien er i sigtekornet.
Et abonnement vil koste omkring 5 euro (ca. 37 kroner) per måned.