Huawei har store ambitioner for det danske marked. Efter offentliggørelsen af regnskabet for første halvår 2016, hvor omsætningen steg med 41 procent, sigter producenten nu mod 2. pladsen over smartphone leverandører.
Med en stigning på omsætningen på 41 procent, sammenlignet med samme periode året før, har 3. største leverandør af smartphones i Danmark nu indstillet sigtet direkte mod 2. pladsen
I Danmark er det gået virkelig stærkt for Huawei i første halvår. Drevet af topmodellen P9 og lillesøsteren P9-lite er Huawei vokset kraftigt – både når man måler på salget til slutbrugere og værdi. Og begge dele er et tegn på et reelt gennembrud, mener Thor Gøtz, som er ansvarlig for Huaweis forbrugerdivision i Danmark.
”Første halvår 2016 har på mange måder været epokegørende for Huawei i Danmark. Dels har flere danskere end nogensinde før taget vores produkter til sig – og dels har vi fået solidt hul igennem på den øvre del af markedet, hvor vi nu er et reelt alternativ til de traditionelle stærke spillere på markedet. Vi har længe haft godt fat i den lavere ende af markedet, men med bl.a. P9 har vi fået rigtig godt fat i den øvre del af markedet, hvor forventningerne fra forbrugerne er anderledes høje”, siger Thor Gøtz.
Ser man på prissegmentet for smartphones til en værdi mellem 3.000 og 4.000 kr. er det også tydeligt, at Huawei har fået fat i det øvre segment. Således opnåede Huawei her en markedsandel på 18 procent i maj og juni efter lanceringen af topmodellen P9. Med disse resultater er ambitionen, som selskabet satte sig på det danske marked for to år siden, nu indfriet. Dét kalder på nye mål – og her er Thor Gøtz ikke bange for at slå det helt store brød op. Huawei vil i top 2 – hvilket kræver, at man skal bryde en efterhånden lang tradition for, at de to pladser tilhører Samsung og Apple.
”Vi har en helt klar ambition om – og en stærk tro på – at vi kan bryde det langvarige top 2-hierarki. Allerede nu kan vi se, at vi har produkter i alle prisklasser, som er fuldt konkurrencedygtige – og det billede bliver endnu tydeligere henover det næste år med de lanceringer, der er på vej. Samtidig har vi et forhandlernetværk, som bliver stadig større og vores samarbejde med forhandlerne er i høj grad blevet stærkere, og vi forventer, at det bliver endnu stærkere i den kommende tid. Ydermere har vi oprustet vores lokale organisation markant med særdeles stærke kompetencer, hvilket gør mig meget fortrøstningsfuld i forhold til at indfri de høje ambitioner”, afslutter Thor Gøtz.