Det er ikke ligefrem nogen nyhed, at mange tjenester på nettet videresælger de data, de samler ind om brugerne, til tredjepart. Det er en stor industri, hvis hovedformål er at lave mere præcis og effektiv annoncering og markedsføring. Og nu er turen for alvor kommet til den svenske musikstreaming-tjeneste.
Ifølge Spotifys business-hjemmeside har firmaet nu lanceret deres ’Programmatic’ annoncekoncept på globalt plan.
Det betyder, at i de 59 lande, hvor Spotify er aktive, samles der data ind om alder, køn, genrer og playlister, som så kan videregives til annoncørerne. Sidstnævnte kan så bruge dette til at målrette de reklamer, der kommer ind imellem numrene på Spotifys gratis-udgave, i de lande, hvor denne er aktiv.
Spotify ønsker på den måde at gøre det muligt for annoncørerne at målrette annonceringen efter, hvilken livsstil, der bliver reflekteret i den enkeltes navigeren rundt og benytten sig af tilbuddene på Spotify. Ens musiksmag kan altså blive afgørende for, hvilke reklamer, man bliver udsat for.
Det er informationer om ca. 70 millioner musikfans, der bliver gjort tilgængelig for annoncørerne.