USA gav os kabel-tv, og nu ser det for alvor ud til, at USA også kan lægge kabel-tv i graven igen.
Hvis udviklingen i det store land skal ses som kendetegnende for resten af den vestlige verden, så er der ikke rigtigt nogen tvivl om, at tingene går i retning af streaming.
Mere end halvdelen af amerikanske husstande er nu tilmeldt mindst ét streaming-abonnement. Det viser en ny rapport fra analysefirmaet Nielsen. Som Variety skriver, så er det lige så mange, som der har en kabel-DVR stående i hjemmet, men hvor det sidstnævnte tal er stagneret er streaming stadig i vækst.
Det er ikke så overraskende de unge, der fører an. De 18-34-årige bruger 39% af deres medie-tid på mobile enheder eller computere, og yderligere 15% af tiden bruges på bokse som f.eks. Apple TV. Kun 29% af det samlede medieforbrug i denne gruppe bruges på live-tv. 17% af tiden bruges på radio.
Publikummet, der er ældre end 50 år, bruger stadig 53% af deres medie-tidsforbrug på almindeligt tv, mens 21% bruges på streaming m.m.