WSJ: Samsung er i al stilhed ved at sende reklamer ud til europæiske forbrugere igennem Smart TV.
Reklamer i Smart TV er ikke noget nyt. I USA har Samsung haft det siden juni 2015, men nu vil de brede det ud til flere lande.
Kilder med kenskab til planerne fortæller til avisen The Wall Street Journal, at Samsung her i de kommende måneder vil sende reklamer ind i europæiske Smart TV.
Reklamerne skal sikre en ekstra indtægt for at opveje en del af de tab der er på at producere tv-apparater.
Samsung tjener allerede lidt penge på deres Smart TV. Ifølge avisen så får de provenue af Netflix, udregnet efter hvor mange timer der streames igennem Samsungs TV.
På forsiden af Smart TV
De nye reklamer vises på forsiden af Smart TV, sammen med visningerne for indhold og apps. Det kan eksempelvis være en reklame ved siden af knappen til Netflix, og reklamerne kan være interaktive.
Avisen fortæller om en reklame i USA sidste år for en Disney-film, og når den blev valgt kom en quiz der kunne matche brugerne med karakterer i filmen.
Vil opdatere ældre Smart TV
Udfordringen for Samsung bliver nu at overbevise de europæiske konkurrencemyndigheder, tv-netværk og forbrugere at reklamer i tv-menuerne er en god idé.
Endnu ved vi ikke om Danmark er på Samsungs liste over europæiske lande der får reklamer i Smart TV. Men hvis vi er, så handler det ikke kun om de seneste tv-modeller.
Samsung agter at sende det ud til ældre Smart TV også, via software-opdateringer til TV’et.