Hver anden forbruger køber ikke digitale enheder som fx smartwatches, fitness-trackere og smarte termostater til hjemmet, fordi de er bekymrede for sikkerheden og prisniveauet ifølge en ny undersøgelse fra Accenture.
Teknologien bag “tingenes internet” (IoT) er i rivende udvikling, og hver dag kan vi koble flere og flere af vores apparater til internettet som fx fitness-trackere, smartwatches, husalarmer og varmepumper. Mulighederne er mange, og forventningerne er tårnhøje til dette marked, men en ny undersøgelse fra Accenture blandt 28.000 forbrugere viser nu, at forbrugerne er tilbageholdne og ikke har taget teknologien til sig. De to største barrierer for køb af de smarte enheder og services er pris (67 procent) og bekymringer om sikkerheden (47 procent).
Ifølge Jesper Strømann, der er Managing Director hos Accenture, er det ikke tilfældigt, at sikkerhed er blevet så vigtigt for forbrugerne.
”Forbrugerne har i de seneste år været vidne til flere tilfælde af brud på den personlige sikkerhed blandt andet gennem datalækager og krænkelser af databeskyttelseslovgivningen hos både virksomheder og offentlige myndigheder. For mange forbrugere har det været en brat opvågning, som nu påvirker deres købsadfærd. Store som små virksomheder vil derfor være nødt til at kunne dokumentere produkternes sikkerhed over for forbrugerne for at kunne lykkes med den vækst, som er blevet spået for ’tingenes internet’.”
Ud af de deltagere i undersøgelsen, der enten ejer eller planlægger at købe et smart-device i år, svarede mere end en tredjedel (37 procent), at de vil være mere forsigtige, når de fremover bruger smarte enheder og services. Og hver fjerde (24 procent) har endda besluttet sig for at udskyde købet af en ny smart enhed, indtil de får bedre garantier for sikkerheden. Samtidig bekræfter tallene også, at forbrugerne ikke har fået mere mod på at købe smarte enheder. Kun 13 procent planlægger at købe et smartwatch i 2016. Det er det samme niveau som sidste år, og trenden er tilsvarende blandt andre ’smarte’ produkter som wearables, husalarmer og smarte termostater.
Fingeraftryk i stedet for koder og hosting inden for EU’s grænser
Trenden mod mere sikkerhed ses allerede blandt nogle af verdens førende virksomheder. Storbanken HSBC har netop meddelt, at de til sommer vil begynde at anvende fingeraftryk og stemmegenkendelse i stedet for pinkoder, når kunderne skal have adgang til deres konti. Derudover har teknologigiganterne Microsoft og Dropbox meddelt, at de vil arbejde på at give deres kunder mulighed for at få data hostet på datacentre placeret i EU. På den måde får kunderne vished for, at data bliver behandlet efter de europæiske datasikkerhedsregler.
”Sikkerheds-agendaen er blevet endnu mere forretningskritisk i lyset af forbrugernes stigende opmærksomhed på sikkerhed og databeskyttelse. Samtidig kan vi se, at samtalen om sikkerhed samt databeskyttelse rykker fra it-afdelingen og ind på direktionsgangen og i bestyrelseslokalet. Verden bliver stadig mere forbundet gennem data, og de virksomheder, der formår at levere sikre løsninger til forbrugerne, er blandt fremtidens vindere,” siger Jesper Strømann.
Om Accentures undersøgelse
Undersøgelsen, ’Igniting Growth in Consumer Technology’, er udført som en online survey blandt 28.000 forbrugere mellem 14-55 år på tværs af 28 lande, dog ikke Danmark. Hvert sample er repræsentativt for det enkelte land.
Surveyen undersøger forbrugernes holdninger til og barrierer for at købe digitale enheder som fx smartwatches, droner, termostater til hjemmet og fitness trackere. Herudover kortlægger undersøgelsen også købsmønstre, præferencer og tillid til serviceleverandørerne samt fremtiden for forbrugernes digitale livsstil. Se alle resultater fra undersøgelsen her.