I Danmark er iPhone næsten lige så udbredt nu, som alle øvrige smartphone-brands tilsammen.
Når bølgerne går højt i debatter imellem brugere af Apple iPhone og mærker der baseres på Android operativsystem, så tales der ofte om Apples lille markedsandel.
Men de seneste tal viser at iPhones markedsandel i Danmark ikke er så lille endda. Faktisk er der nu næsten dødt løb imellem iPhone og alle øvrige smartphone-mærker tilsammen.
I Danmark er iPhone mere udbredt end Samsung+Sony+Nokia+HTC tilsammen, og iPhone er det eneste smartphone-mærke der går frem i år. Alle de øvrige mærker går tilbage på udbredelsen.
Bemærk at det ikke er salg nu og her, men den aktuelle fordeling af smartphones blandt danskerne.
Her er der en iPhone i hånden hos 47% af samtlige danske smartphone-brugerne, Samsung hos 24%, Sony hos 8%, Nokia hos 7% og HTC hos 6% og med LG og Huawei på hver 2%.
Den markante udbredelse af iPhone er et særligt fænomen for de nordiske lande, minus Finland hvor Nokias tidligere position har betydet en øget udbredelse af Windows Phone.
Det er Kreativitet & Kommunikation, Danske Medier samt TNS Gallup der står bag undersøgelsen “Mobile Devices og Index Danmark”. Her kortlægges år for år danskernes mobilvaner i en repræsentativt udvalgt gruppe på mere end 2.000 danskere.