Facebook satser rimelig hårdt på video i disse måneder.
Og deres forsøg på at komme ind på YouTubes enemærker har nu fået ekstra ammunition.
Facebook har nemlig annonceret, at de eksperimenterer med en række nye video-funktioner. En af dem er en særlig fane, man kan vælge, hvorunder man kun ser de videoer, der ligger i ens nyhedsfeed. På den måde får Facebook sin egen video-side, der lugter en hel del af YouTube, men tilføjet en større social komponent. Der er trods alt flere, der lægger korte, spontane mobilvideoer op på Facebook end på YouTube – især fordi der er flere af vennerne, der ser dem der.
Men der er også en anden funktion, der er inspireret af YouTube. Facebook tester også noget, de kalder ’Suggested Videos’, der finder videoer frem, som Facebooks algoritmer tror, du vil bryde dig om, baseret på din tidligere adfærd. Disse videoer vil så blive prioriteret i dit feed og ligge øverst i den førnævnte videofane.
Hvornår funktionerne eventuelt kommer ud til offentligheden, melder historien endnu ikke noget om.