Nordisk E-handelscertificering indfører gratis købsbeskyttelse i Danmark, Sverige og Norge. Det sikrer de net-handlende.
Foreningen bag Nordisk E-handelscertificering blev grundlagt i Sverige i 2007 og har siden beskyttet de svenske net-kunder.
Nu rykker de også til Danmark og Norge og certificerer netbutikker og beskytter de kunder der handler i dem.
Hvordan fungerer certificeringen?
En butik, som får alvorlige eller tilbagevendende klager, og hvor kunden ikke får afhjælpning eller kompensation, får sin certificering tilbagekaldt.
På den måde sikres det, at en Certificeret E-handel er tryg at handle i.
Mærket indeholder en købsbeskyttelse for alle som handler i certificerede butikker. Købsbeskyttelsen indebærer, at køberen får pengene tilbage, hvis noget går galt.
Kunderne er dækket for op til 10.000 kr. pr. køb, og det koster ikke net-kunderne noget.
Kommer varen ikke, der den forkert eller fejlbehæftet, og er der fnidder på kommunikationen med netbutikken så træder foreningen til ud udbetaler pengene for annullering af handlen.
700 netbutikker i Sverige er tilknyttet ordningen og foreningen håber at danske forhandlere også vil tilslutte sig nu.